Marketing a PR

Ako začať s elektronickým obchodom

Čísla v online predaji hovoria samy za seba. E-commerce sa rýchlo javí ako správne rozhodnutie. Trh sa rozrastá, konkurencia rastie. Tlak na to, aby sme vynikli, je veľký. Čo robí vašu spoločnosť výnimočnou? Ako môžete vystúpiť z davu? Ste priekopníkom s najväčšími skúsenosťami? Ste najrýchlejší, najlacnejší alebo je vaša ponuka na vrchole všetkého? To je dobré, ale bohužiaľ nie všetko. V tomto článku vám ukážeme najdôležitejšie kroky, ako úspešne začať s elektronickým obchodovaním.

2 rôzne typy obchodných modelov

Rozlišujeme tu medzi dvoma typmi obchodných modelov. Klasický "iba e-commerce" by bola spoločnosť, ktorá predáva výlučne online a nemá žiadne existujúce offline podnikanie (kamenné predajne). Úspech spoločnosti závisí priamo od úspechu jej internetového obchodu.

Druhým typom obchodu by bola spoločnosť, ktorá už vlastní offline obchod (kamenné predajne) a teraz spúšťa elektronický obchod ako doplnok k maloobchodu.

Samozrejme, tento typ spoločnosti má jasnú výhodu. Po prvé, úspech spoločnosti nezávisí len od internetového predaja. Po druhé, už existuje zákaznícka základňa, príjmy, skúsenosti atď. To všetko sú cenné aktíva, ktoré zabezpečia úspechu internetového obchodu obrovskú podporu.

Spoločnosť s existujúcim fyzickým obchodom môže rozšíriť službu pre svojich zákazníkov tým, že im umožní kedykoľvek nakupovať z domu. Internetový obchod je možné použiť aj na oslovenie nových zákazníkov a cieľových skupín, ktoré nie sú v bežnej spádovej oblasti obchodu.

Domáca úloha musí byť urobená

V každom prípade je potrebné urobiť domáce úlohy. Ak by ste plánovali otvoriť maloobchodnú predajňu, najprv by ste museli nájsť vhodné miesto. Tu by dôležitú úlohu zohrávali body, ako je poloha, ale aj náklady. Na získanie prehľadu o potrebnom financovaní by sa muselo zvážiť nájomné, prevádzkové náklady, reklama, nákup tovaru, pokladňa, platobné možnosti a oveľa viac.

To isté platí aj v e-commerce. Na prevádzku e-shopu je potrebná nepretržitá podpora článkov, obsahu, aktualizácií, ďalšieho vývoja, hostingu a oveľa viac. A potrebný online marketing by sa nemal podceňovať. Ako získať návštevníkov vášho internetového obchodu? Koľko vás návštevník stojí? Aký je konverzný pomer? Aký je priemerný nákupný košík? Aká je príspevková marža? Nakupujú zákazníci raz alebo častejšie? To všetko sú veci, ktoré treba dobre vymyslieť.

Chcem sa prihlásiť na seminár "Ako vytvoriť eshop ktorý predáva"

Kontrola ziskovosti

Jedna vec je jasná – internetový obchod musí byť z dlhodobého hľadiska ziskový. Aby to fungovalo, musia byť splnené určité základné požiadavky. Dôležitým bodom je marža, ktorú máte na svojich produktoch. Hoci obrat je pekné opatrenie, nakoniec to, čo sa počíta, je to, čo skutočne máte po odpočítaní nákladov na tovar. Iba s touto sumou si môžete vypočítať svoje výdavky. Ak je marža príliš nízka, máte malý priestor na generovanie nových zákazníkov s platenou reklamou.

Premýšľajte o tom, aká bude priemerná hodnota nákupného košíka, ako často si od vás niekto objedná a aká môže byť celoživotná hodnota priemerného zákazníka.

Nastavte jednorazové a priebežné náklady pre váš e-shop. To zahŕňa body, ako je vytvorenie e-shopu a online marketingových kanálov, ale aj prevádzkové náklady na hosting, aktualizácie, ďalší vývoj, údržbu obsahu, softvérové licencie a v neposlednom rade, samozrejme, pre prebiehajúcu reklamu.

Ak tu máte dobrý celkový rozpočet, môžete tiež vypočítať, koľko objednávok musíte vygenerovať, aby ste pokryli náklady alebo dosiahli požadovaný zisk.

Prieskum cieľovej skupiny a konkurenta

Máte jedinečnú predstavu, že by ste chceli okamžite predávať online? Predtým, ako sa nadšene pustíte do tvorby e-shopu, mali by ste najprv preskúmať existujúcu konkurenciu aj potenciálnu cieľovú skupinu. Existujú už e-shopy, ktoré predávajú podobné výrobky? Ak áno, koľko ich je a ako sú etablované? Keď svoj e-shop uvediete na internet, vstúpite do priamej konkurencie s týmito inými e-shopmi. Preto by ste si mali vziať čas a zistiť, s kým sa dostanete do ringu.

Čo najviac by ste sa mali naučiť aj o svojej cieľovej skupine. Kto bude kupovať vaše produkty? Aká veľká je potenciálna cieľová skupina? Čo je pre ňu dôležité? Čím viac viete vopred, tým lepšie si to môžete naplánovať.

Platby, logistika a doprava

Aké možnosti platby ponúknete, ktorého poskytovateaľ platieb použijete? Preskúmajte náklady, výhody a nevýhody rôznych poskytovateľov, aby ste našli toho správneho pre vás.

Kde skladujete tovar? Ako sa rieši logistika? Aké možnosti prepravy ponúkate? Do ktorých krajín predávate a z čoho sa skladajú náklady na dopravu? Aké prepravné náklady účtujete svojim zákazníkom a ako sa vypočítavajú v e-shope?

To všetko sú základné otázky, na ktoré je potrebné odpovedať.

Výber shopového systému & hostingu

Pri výbere systému e-shopu sa musí urobiť zásadné rozhodnutie. Každý systém má svoje výhody a nevýhody a je vhodný pre určité prípady použitia.

Dôležitou otázkou je, aké požiadavky sú kladené na funkcie a výkon e-shopu. Koľko položiek je v ňom spravovaných? Koľko objednávok denne očakávate? Mal by byť e-shop viacjazyčný? Existujú zložité cenové výpočty? Musí sa e-shop integrovať do existujúcej infraštruktúry (v tomto prípade je problémom dostupnosť alebo uskutočniteľnosť potrebných rozhraní)?

V neposlednom rade, samozrejme, dostupný rozpočet rozhoduje aj o výbere platformy pre e-shop.

Chcem sa prihlásiť na seminár "Ako vytvoriť eshop ktorý predáva"

Plánovanie firemných zdrojov

Startupy alebo menšie spoločnosti v súčasnosti často pracujú bez systému správy tovaru. Väčšina systémov e-shopov má veľmi základný systém správy tovaru. Zásoby jednotlivých výrobkov a automatické generovanie faktúr a dodacích listov sú zvyčajne štandardné. Akonáhle sa zvýši počet balíkov, návratov, dodacích listov atď., rýchlo sa to stane mätúcim. V závislosti od podnikateľského plánu pre váš vlastný e-shop, by ste mali naplánovať výber a nastavenie vhodného systému správy tovaru od začiatku.

Skúsenosti ukazujú, že rozhodnutie zaviesť systém správy tovaru dáva dokonalý zmysel pri počte približne 40 objednávok denne.

Dizajn a branding

Akonáhle sú technické základy objasnené, ide o dizajn a branding e-shopu. V závislosti od toho, ktorá cieľová skupina sa má dosiahnuť, by sa návrh mal zodpovedajúcim spôsobom upraviť. Existuje mnoho spôsobov, ako môže e-shop vyzerať. Je dôležité, aby vyhovoval vašim cieľovým skupinám a vašim produktom. Budovanie značky pre e-shop (branding) vám tiež pomôže vyniknúť. Uistite sa, že vytvoríte najlepšiu možnú hodnotu rozpoznávania a vytiahnite dizajn cez všetky prvky okolo vášho e-shopu. Počnúc webový dizajnom, prostredníctvom návrhu e-mailov, faktúr, obalov, kanálov sociálnych médií atď.

Technická implementácia

V každom prípade by ste sa mali uistiť, že existuje koncepcia optimalizácie pre vyhľadávače. Ktoré kľúčové slová by sa mali optimalizovať? Čo je potrebné pre prebiehajúce SEO? Buď má váš poskytovateľ e-shopu v agentúre vhodné kompetencie na zohľadnenie týchto bodov, alebo využijete druhú agentúru, ktorá sa špecializuje na SEO a na podporu implementácie.

E-shop bez fungujúceho SEO bude sotva úspešný. Preto je dôležité zohľadniť tento aspekt čo najlepšie počas vytvárania e-shopu. To vám ušetrí drahé a rozsiahle zmeny.

Príprava obsahu

Počas prípravy e-shopu by ste sa už mali postarať o prípravu jeho obsahu. Dobré, vysoko kvalitné obrázky produktov, popisy článkov a kategórií, stránky so všeobecným obsahom a reklamné texty. Existuje veľa obsahu, ktorý je potrebné pre e-shop pripraviť.

Výzva spočíva v poskytovaní informácií zákazníkom, ktorí si chcú kúpiť produkt online. Komplexný obraz o produkte prostredníctvom profesionálnych obrázkov produktov a dobrého popisu, keďže zákazníci nemajú možnosť vziať výrobok do vlastných rúk.

Príprava online marketingu

Dokonca aj počas implementácie je možné pripraviť určité online marketingové opatrenia. Počnúc sociálnymi médiamu ako sú Facebook alebo Instagram. Aj tu je dôležité vytvoriť zodpovedajúci koncept vopred a vedieť, ako priviesť zákazníkov do e-shopu.

Testovanie

Akonáhle je e-shop implementovaný a naplnený obsahom, stále musí byť značne podložený jeho rýchlosťou a funkčnosťou. Funguje proces objednávania na rôznych zariadeniach? Odosielajú sa automatické e-mailové upozornenia správne? Funguje zrušenie objednávky? Sú náklady na dopravu vypočítané správne? Fungujú všetky možnosti platby? Tieto a mnohé ďalšie body musia byť dôkladne skontrolované predtým, ako si konečne poviete: Ideme naživo!

Ak je e-shop konečne online, mnohé prekážky už boli úspešne prekonané. Je čas na oslavu! Ale jedna vec je jasná: skutočná práca sa práve začína.

Chcem sa prihlásiť na seminár "Ako vytvoriť eshop ktorý predáva"

Prevádzkovanie e-shopu

Teraz je čas priviesť do e-shopu zákazníkov. Online marketingové kanály teraz musia bežať plnou rýchlosťou, aby bol e-shop známy . Akonáhle sú prijaté prvé objednávky, zostávajú procesy, ako je balenie a doprava atď. Od začiatku by ste si mali byť vedomí toho, že bez ohľadu na to, koľko ste už predtým testovali a praktizovali, vždy bude existovať jedna alebo druhá prekážka, chyba alebo ťažkosti v živej prevádzke. Mali by ste byť na to pripravení a tiež mať na to dobré procesy, aby ste rýchlo rozpoznali a vyriešili tieto ťažkosti.

Optimalizujte svoj e-shop nepretržite

Málokedy koncept funguje od začiatku podľa plánu.

Pozrite sa, či váš e-shop ponúka:

  • zoznam produktov
  • konkurencieschopné ceny
  • nákup v maximálne troch krokoch
  • všetky bežné spôsoby platby zadarmo
  • ceny v príslušnej mene zákazníka
  • proces objednávania, ktorý funguje hladko na všetkých zariadeniach a vo všetkých bežných prehliadačoch
  • spoľahlivé možnosti kontaktu
  • zobrazenie prepravných nákladov na stránke s podrobnosťami o produkte
  • stručné informácie o vašom obchode
  • možnosti u poskytovateľa prepravných služieb
  • rýchlu prepravu
  • rozsiahle a dobre udržiavané informácie o produkte
  • možnosť objednať si ako hosť
  • pripomenutie prostredníctvom automatizácie e-mailov

Štart e-shopu nie je malá úloha. Vyžaduje si rozsiahle plánovanie, dobrú implementáciu a priebežnú optimalizáciu. Rozpočet potrebný na vytvorenie e-shopu je len zlomkom nákladov na úspešný internetový predaj. Ak to však urobíte správne a máte dobrý podnikateľský plán pre e-shop, ponúka vám možnosť presadiť sa v prosperujúcom sektore elektronického obchodovania.

Autor článku: Clemens Graf