Práca s ľuďmi

Vyhorenie z podnikania: 7 krokov, ako získať späť energiu a radosť

Aké to bolo, keď ste začínali podnikať? Boli ste plný energie, odvážnych vízií a odhodlania zvládnuť akékoľvek prekážky. Po rokoch tvrdej práce sa to podarilo. Vybudovali ste úspešnú firmu a vo chvíľach, kedy by ste mali sláviť svoje víťazstvo a užívať si plody svojej práce, sa vám v hlave objavujú heslá ako: „Nevládzem pracovať.“ „Už ma nič nebaví.“ „Cítim sa vyhorený.“ „Najradšej by som to celé predal.“ Stávate sa len tieňom toho nadšeného podnikateľa, ktorým ste kedysi boli. Vyhorenie je skutočný problém, ktorý sa netýka len radového zamestnanca, ale rovnako tvrdo zasahuje aj majiteľov firiem a manažérov.

7 krokov ako prekonať syndróm vyhorenia, získať späť energiu a radosť z podnikania

 

Ak hľadáte riešenia, ako sa zbaviť stresu v podnikaní, tak musíte ísť ku koreňu problému. Nemá zmysel len „hasiť“ vzniknuté požiare. Ak chceme niečo vyriešiť, musíme vedieť, ako ten problém vznikol. Identifikovali sme sedem hlavných oblastí, ktoré spôsobujú, že majitelia firiem postupne strácajú chuť do práce.

1. Strata alebo pozmenenie pôvodného účelu

Jedným z najsilnejších, no často prehliadaných faktorov prispievajúcich k syndrómu vyhorenia u podnikateľov, je strata pôvodného účelu podnikania. Ľudia vstupujú do biznisu z rôznych dôvodov – či už ide o túžbu po sebarealizácii, lepšej finančnej situácii, úniku pred „nezmyselnou prácou“ alebo jednoducho o snahu dokázať sebe a okoliu, že „sa to dá“. Práve účel je zdroj energie, ktorý ich poháňa vpred. Vo chvíli, kedy sa účel „vytratí“, podnikanie vás akosi prestane baviť.

Dochádza pritom k trom hlavným scenárom:

  • Zabudnutý účel: Človek jednoducho zabudne na to, čo ho na začiatku poháňalo vpred. Podniká dlho a denno-denne ho valcujú operatívne problémy. Bojuje s požiadavkami, s účtami, s vecami, ktoré treba hasiť. Po niekoľkých rokoch sa tá pôvodná iskra vytratí a už ho to neteší ako na začiatku. Z podnikania sa stane len robota. A ak sa ho spýtate: "Prečo vlastne podnikáš?", tak vám to nevie presne povedať – robí to už len zo zotrvačnosti, lebo "veď každý podniká". Človek jednoducho zabudne na to, aký účel ho na začiatku poháňal vpred.
  • Znehodnotený účel: Podnikateľ, ktorý pôvodne chcel vyrábať napríklad kvalitné ergonomické stoličky, aby zlepšil zdravie a estetický zážitok ľudí, sa po rokoch driny ocitne v situácii, keď je obklopený kritikou a neprajníkmi. Neustále znehodnocovanie jeho práce zo strany okolia, trhu alebo konkurencie (napr. že jeho výrobky sú „škaredé“ alebo „nekvalitné“) vedie k tomu, že jeho pôvodný účel si na základe tlaku okolia sám znehodnotí. Ak mu neustále dokazujú, že jeho práca je zbytočná, berie mu to chuť do života a začne mať pocit, že aj jeho podnikanie je zbytočné.
  • Pozmenený účel: Mnoho podnikateľov začne podnikať preto, lebo ich baví nejaká oblasť a sú v tom skutočne dobrí. Napríklad ho baví opravovať autá a je hrdý na svoju technickú zdatnosť. Po čase, keď sa mu, vďaka tomu darí a začnú pribúdať peniaze, tak sa začnú aj zvyšovať finančné nároky na životný štandard – luxusné auto, dom, drahé dovolenky. Účel podnikania sa zmení na jediné: "prachy, prachy, prachy". Namiesto radosti z naskočeného motora, potom rieši hádky so zákazníkmi, ktorí mu chodia nadávať kvôli nekvalitným opravám a vysokým cenám. Vtedy stráca chuť podnikať, lebo zamenil radosť za honbu za peniazmi.

2. Nereálne ciele a narušený work-life balance

Ďalšia vec, ktorá dokáže človeka likvidovať a priviesť ho k vyhoreniu, sú nereálne alebo nedosiahnuté ciele. Možno neveríte, ale choďte von a spýtajte sa ľudí, čo je ich cieľom. Garantujem vám, že mnoho z nich nemá v živote vôbec žiaden cieľ alebo majú veľmi hmlisto stanovené ciele. Pritom platí: Čím vyšší cieľ, tým väčšia chuť do práce. Keď hráte futbal a vyhráte mestskú ligu, je to super. Keď vyhráte krajskú ligu, ešte lepšie. Keď vyhráte celoštátnu ligu, tak je to najlepšie. Čím vyšší cieľ si vytýčite a dosiahnete ho, tým máte väčšiu chuť do práce.

Faktom ale je aj to, že ak cieľ, ktorý si vytýčite, nedosiahnete, tak vám naopak veľmi veľa energie zoberie a s ňou aj chuť do práce. Stáva sa, že si ľudia vytyčujú nereálne, príliš vysoké ciele. A to je samozrejme chyba. Ak mám napr. jeden rok obrat milión eur a vytýčim si cieľ, že budúci rok budem mať šesť miliónov eur, tak to väčšina firiem nezvládne. Pretože k veľkým cieľom musíte kráčať postupne. Nie naraz.

Keď je práca všetko a doma je prázdno

S cieľmi úzko súvisí aj rovnováha medzi prácou a osobným životom. Ak je podnikateľ stále v práci a venuje príliš veľa času svojej firme, zatiaľ čo doma dochádza k rozpadu rodinných vzťahov, potom ho tá práca časom prestane baviť. A položí si otázku – kvôli čomu to všetko vlastne robí?

Veď si predstavte podnikateľa, ktorý má 50 rokov, konečne vybudoval firmu, má peniaze, autá, majetky, ale príde domov a doma je prázdno. Nikoho tam niet. Vtedy si povie: "Aha, za akými cieľmi som sa to vlastne naháňal?“ Aj keď si roky hovoril: „Všetko robím pre deti a pre rodinu,“ v skutočnosti to bol nezmysel.

Môžete dosahovať aj vysoké ciele, ale stále tak, aby ste vy boli v poriadku. Dá sa to zladiť. Nikto by nemal ísť proti sebe. Preto sa musíme pozrieť na to, čo zapríčiňuje, že ľudia nedosahujú svoje ciele a čo spôsobilo, že sa im rozpadá súkromie.

3. Chýbajúca ideálna scéna a zbytočné úsilie

Okrem stanoveného účelu, ktorý vás má poháňať, musíte mať aj jasne stanovený produkt – to je to, čo budete zákazníkom dávať a za čo si budete pýtať peniaze. Ak vyrábate nábytok z dreva (účel), produktom môže byť drevená skriňa, lavica alebo hojdačka. Podľa produktu sa potom rozhodne, kto bude váš zákazník.

Problém, ktorý vedie k obrovským stratám energie a vyhoreniu, je však iný: chýbajúca predstava, ako to má vyzerať, keď je to dobré, tzv. ideálna scéna. Ak podnikateľ nevie, ako vyzerá správne fungujúci obchod, marketingové oddelenie alebo dielňa, vymýšľa si svoje vlastné cesty a robí to naslepo.

Môžete si to predstaviť nasledovne: „Ak som stavbár, musím mať obrázok domu, projekt domu, aby som mohol dom postaviť.“ Ak neviete, ako má vyzerať alebo ako má fungovať kľúčová oblasť vo firme, investujete roky práce do niečoho, čo sa nakoniec ukáže ako „nefunkčná hlúposť“. Tieto neúspechy v kľúčových oblastiach vás oberú o energiu a silu, pretože všetko to úsilie sa ukáže ako zbytočné.

4. Chýbajúce know-how, ako to dosiahnuť

Ďalšia vec, ktorá likviduje chuť a energiu, je situácia, keď síce viete, ako by to malo v ideálnom prípade fungovať, teda máte ideálnu scénu, no neviete, ako tento stav dosiahnuť. Chýba vám know-how.

Viete, že by ste mali zaviesť systém na nábor ľudí, vybudovať efektívnu firemnú štruktúru, nastaviť hodnotenie pracovníkov na základe skutočných výsledkov, no problémom je práve odpoveď na otázku: „Ako to mám spraviť, aby to skutočne bežalo samo?“ Tento nedostatok know-how je najčastejšia príčina, ktorú vidím u podnikateľov-samoukov. Chýbajú im praktické návody, ako by mali fungovať jednotlivé časti firmy - predaj, marketing, personalistika, výroba, kontrola kvality alebo vedenie.

Pravdou je, že keď je človek mladý, plný energie a trošku ješitný, myslí si: „To je ľahké, to spravíme za tri dni, spíšem to a ideme do toho.“ Ale takto to naozaj nefunguje. Keď máte šťastie, skopírujete know-how od kamaráta alebo z podobnej firmy. Ale ak nie, vidíte presne, kedy sa firmy zasekávajú. Pracujú, firma rastie – 10, 20, 30 zamestnancov – BUM, a firma stojí na mieste. Ďalej sa nevie pohnúť.

Viete prečo? Lebo majiteľ nevie, ako. Mnohí podnikatelia potom radšej hovoria, že ani nechcú mať väčšiu firmu. Ale v skutočnosti vedia, že keby prešli cez istú hranicu (pre niekoho je to 10, pre niekoho 40 zamestnancov), už by to nezvládali. Už by bolo treba riadiť tých obchodníkov, sústružníkov či programátorov. A hlavne nevedia, ako riadiť ľudí tak, aby fungovali, produkovali a boli pre firmu prínosom, a nie záťažou.

5. Mizerná organizácia firmy a nejasná firemná štruktúra

Ďalším faktorom, ktorý môže viesť k vyhoreniu je chýbajúca organizácia firmy, alebo mizerná organizácia. Chýba tu jasná firemná štruktúra, ktorá by rozdelila firmu, zadefinovala zodpovednosti a rozdelila právomoci. Častokrát je firemná štruktúra vnímaná iba ako nejaká schéma s divnými čiarami a štvorčekmi, ktorým nikto nerozumie – okrem samotného šéfa, a možno ani on nie.

Keď vo firme chýba firemná štruktúra, tak tam vládne chaos. Nie je jasné, kto komu velí, kto je pod kým, a nikto vlastne nevie, kto má čo na starosti a za čo zodpovedá. Vládnu všetci a nikto. To je ako veľmi amatérsky dedinský futbal. Všetko je postavené iba na ústnych dohodách a hesle: „Však to nejako spravíme.“

Týmto neduhom trpia hlavne malé firmy a je to jeden z dôvodov, prečo ostávajú malé. Keď absentuje firemná štruktúra, tak to majiteľa po čase prestáva baviť, lebo všetko stojí iba na ňom. Práve jasná firemná štruktúra a zavedené smernice zavádzajú poriadok a umožňujú rast.

6. Absencia pravidiel hry - smerníc

Ďalším problémom, z našich dlhoročných skúseností, ktorý berie chuť do práce a vedie k vyhoreniu, sú nejasné pravidlá hry. V podnikaní tomu hovoríme smernice. Ak nemáte jasné smernice, samozrejme, že sa vo firme nedá dobre pracovať. Hovoríme pritom o kľúčových smerniciach: od bezpečnosti práce (ktoré priamo ohrozujú zdravie a život pracovníkov), cez smernice pre nákup do skladu, smernice o hodnotení a prijímaní pracovníkov, až po smernice pre marketing. Je to jednoducho množstvo smerníc, ktoré zabezpečia bezproblémové fungovanie firmy.

Ak nemáte pravidlá, nemáte sa o čo oprieť. A to automaticky vyvolá problémy. Máte ako majiteľ chuť znova a znova riešiť dookola rovnaké problémy, ktoré by sa nemuseli opakovať, ako by boli postupy ich zvládania spísané vo forme smernice už  pri ich prvom výskyte?

Niektorí hovoria: „Načo písať smernice, čo by mali zamestnanci vedieť, to je nezmysel.“ Ale ako sa hovorí: Tisíc ľudí, tisíc pravidiel. Keď ich šéf nevytvorí, nenapíše a hlavne ich nepresadzuje do života, tak ho to po roku, dvoch, piatich prestáva baviť. Ľudia sa neustále hádajú, schopní pracovníci odchádzajú. A to je to, čo im - aj vám, berie chuť do podnikania.

7. Porušovanie etických zásad

No a posledná vec, ktorá je veľmi dôležitá, je porušovanie etických zásad. Etika sú tie rozumné zásady, ktoré by mal každý človek prijať a rešpektovať, aby sa jemu aj jeho okoliu darilo lepšie. Ľudia, ktorí vo vašej firme pracujú, totiž vidia, že sú v nej jedinci, ktorí robia nesprávne veci.

Nemusí ísť hneď o niečo závažné ako krádež alebo podvod, hoci to je už, samozrejme, veľmi zlé. Môže ísť len o to, že niekto dá slovo a nesplní ho alebo dostane príkaz a nesplní ho, či príkaz úmyselne zneváži. Vo firme je veľa situácií, ktoré sa môžu javiť ako neetické. Napríklad nákupca mal nakúpiť materiál, no zabudol a klame. Povie vám: "Šéfe, nakúpil som tie skrutky M10.“ No pritom to neurobil a potom vám stojí celá výroba. Keď sa nakopí veľa takýchto drobných, malých porušení, musíte si to začať všímať. Prvá neetická situácia spôsobí ďalšiu a ďalšiu neetickú situáciu. Ak ľudia vo firme vidia, že sú tam „jednotlivci, ktorí robia nesprávne veci“, strácajú motiváciu. Porušovanie etických zásad je zásadná príčina straty chuti do práce. Ak chcete dať veci do poriadku a nechcete sa cítiť vyhorený, tak musíte začať práve s riešením týchto etických porušení.

Kľúč k delegovaniu a radosti z firmy: Prípadová štúdia Milana Paprčku • CBS spol, s.r.o.

V roku 2011 sa moja firma rozrástla a organizačne som ju nezvládal. V tej dobe ma navštívil Roman Baláž, ktorý pracuje ako konzultant v HCA Slovakia a rozprával mi o nejakých seminároch. Počúval som jedným uchom dnu a druhým von. "Čo ma tu chceš chlapče poúčať o podnikaní, vieš, aké mám ja úspechy, vieš, čo všetko som ja už preskákal?" Môj postoj bol asi taký.

Prehovoril ma aspoň na bezplatnú prednášku. Tam som za dve hodiny našiel riešenia niekoľkých mojich problémov vo firme. Prednáška ma trafila do čierneho a prihlásil som sa na Seminár o produktivite. Nebudem preháňať, ten seminár mi zmenil život.

Prišiel som na ňom na dôvody, prečo v mojej firme určité veci nefungujú a ako to spraviť tak, aby to celé stále rástlo a spolu s tým aj moja radosť zo života. Po seminári som začal vo firme veľké upratovanie.

Podľa odporúčaní som zaviedol špeciálnu organizačnú štruktúru firmy, vďaka ktorej každý vedel, čo je jeho produktom práce, kto je jeho priamym nadriadeným a po akej línii sa v našej firme posúvajú produkty. Začal som písať smernice, na riešenie všetkých problémových situácií vo firme, ktoré sa nám opakovali. Delegoval som mnoho svojich činností a vytvoril som svoj manažment.

Rok 2013 bol upratovací, doslova som opravoval základy firmy. Mali sme vtedy aj pokles obratu, ale už o polrok nato, boli rekordné výkony objednávok. Opäť som začal mať rád svoju firmu, ľudí v nej a svoje podnikanie. Mohol som sa venovať plánovaniu budúcnosti firmy a stratégiám. Od roku 2014 nastal raketový nárast. Bez preháňania poviem, že je to dôsledok vzdelávania v HCA Slovakia.

Pozrite si aj videorecenziu Milana a jeho úspechu k opätovnému návratu radosti z firmy a podnikania:

 

Ako predísť vyhoreniu? Hrajte férovú hru.

Dnes je veľmi populárnym riešením na vyhorenie sabatikal, polročný odpočinok, či cestovanie po svete. Útek z firmy, ktorá je nedostatočne zorganizovaná, kde musíte neustále zvládať problémy, nie je dobrým riešením. Sabatikal by si mal majiteľ dopriať vtedy, keď firma funguje skvele a keď v nej všetko dobre nastavil. Utiecť od nevyriešených problémov totiž vedie len k tomu, že stav vo firme sa ešte viac zhorší. V extrémnych prípadoch sa už majiteľ nebude mať kam vrátiť. Návrat chuti do práce je priamo viazaný na funkčnosť firmy.

Ak chcete riešiť vyhorenie v práci a vrátiť sa k rozvoju firmy, musíte prejsť nasledovnými krokmi. Tieto kroky slúžia na odstránenie príčin, ktoré vás oberajú o energiu a silu:

  • Obnovte účel podnikania: Nájdite a upevnite ten primárny dôvod, prečo ste do podnikania vstupovali. Zabráňte tomu, aby bol váš účel znehodnotený alebo pozmenený len na zarábanie peňazí.
  • Nastavte si realistické ciele: Prestaňte si vytyčovať nereálne vysoké ciele (napr. rast obratu o 500 % za rok). Dosiahnutie cieľa dodáva energiu, jeho nedosiahnutie ju berie. Podnikajte tak, aby ste boli v poriadku vy aj váš domov.
  • Vytvorte si ideálnu scénu: Vytvorte si jasnú predstavu, ako má fungovať vaša firma, keď je dobrá, teda ako majú fungovať jednotlivé oddelenia. Prestaňte robiť veci naslepo.
  • Spíšte pravidlá hry: Spíšte a dajte do života dobré smernice. Bez pravidiel sa nedá pracovať a bez nich vzniká chaos, hádky a problémy, ktoré musíte znova a znova riešiť.
  • Zaveďte firemnú štruktúru: Zadefinuje, kto komu velí, kto má aké právomoci, kto je za čo zodpovedný a aký má byť výsledok práce.
  • Získajte praktické know-how: Zistite, ako má fungovať predaj, výroba a riadenie ľudí. Ak chcete vedieť, ako nastaviť funkčný systém vo firme, tak príďte na Seminár o produktivite.
  • Dajte do poriadku etiku: Odstráňte vo firme neetické porušenia, ktoré narúšajú dôveru a kazia atmosféru v tíme.

Indikátor úspechu

Indikátorom, že ste našli a odstránili pravú príčinu vašich problémov, je to, že sa vám začne dariť a budete sa zo svojej firmy tešiť. Ak je firma dobre nastavená, problémy, ktoré riešite, budú „dobré problémy“ (napr. „Šéfe, máme tak veľa zákaziek, že potrebujeme ďalšie sústruhy/programátorov“), a nie problémy, ktoré vás ohrozujú (napr. súd a krach).

Stále unavený? Získajte späť kontrolu!

Vyhorenie vás nelikviduje preto, že „nestíhate“. Likviduje vás chaos, chýbajúce pravidlá a nedosiahnuté ciele. Keď zavediete firemnú štruktúru, spíšete smernice a dáte do poriadku etiku, vrátia sa výsledky. A s nimi aj chuť podnikať. Žiadne kúzla. Len jasný systém, ktorý drží firmu pokope a vám vracia energiu.

Nečakajte na „lepšie zajtrajšky“. Kliknite a príďte na bezplatnú prednášku alebo sa rovno prihláste sa na Seminár o produktivite a kým príde termín, vypočujte si epizódu podcastu Ako podnikať, ktorá je venovaná téme vyhorenia. Zbavíte sa chaosu. Získate systém. A vrátite si radosť z podnikania.

 

Vyhorenie z podnikania: Chcete znova získať energiu pre váš biznis? | Podcast Ako podnikať