Nikto z nás nie je stroj, ktorý by mohol bežať nekonečne.
Každý z nás má k dispozícii len obmedzené, konečné množstvo pozornosti a nie je jedno, na čo ju vyčleníme. Asi sa zhodneme na tom, že určité percento pozornosti je trvalo zamerané na naše okolie, aby sme ho registrovali a nevrážali do nábytku, keď ideme okolo. Ďalšia časť pozornosti je na našom tele, na našej rodine a zvyšok by sme mali venovať práci, pretože to je naša najdôležitejšia a aj najtrvalejšia aktivita v našom živote. No a keď sa táto časť pozornosti upriami na to, že kto čo povedal, čo tým myslel, ako mi tým chcel ublížiť, tak už neostáva dosť na pracovné procesy. Potom dochádza k chybám, stratám a materiálnym škodám, dokonca môže dôjsť aj k nehode alebo v najhoršom prípade k pracovnému úrazu. A to nikto z nás nechce.
Preto je nevyhnutné, aby boli vo firme, podobne ako v rodine, nastavené určité normy a princípy správania, s ktorými ľudia súhlasia a ktoré sa za všetkých okolností dodržiavajú. V podstate by to mali byť staré dobré normy slušného správania, ktoré sme sa naučili v rodine, netreba „vymýšľať teplú vodu“. Vo firme, podobne ako v rodine, si ľudí okolo seba nevyberáme, ale musíme s nimi vedieť spolupracovať a nejako vychádzať. Ak hovoríme o firme, k základným princípom dobrých vzťahov a slušného správania treba doplniť ešte firemné zásady.
Dobrý systém firemnej komunikácie.
Mala viesť v písomnej forme – či už na papieri alebo elektronicky. Všetko dôležité, čo sa týka obchodu, výroby či nevyhnutných administratívnych záležitostí, by malo byť v písomnej forme, aby to bolo jasné, zrozumiteľné a hlavne dohľadateľné v prípade nejakých sporov. Tak, ako sa hovorí, že dobré zmluvy robia dobrých priateľov, dalo by sa parafrázovať, že dobrá firemná komunikácia robí dobrých kolegov. Takže sa nebojte napísať všetko, čo považujete pri vyplnení úlohy za dôležité tak, aby to ten druhý pochopil. Radšej o pár slov viac, ako menej.
Nehovoriť o druhých negatívne veci v ich neprítomnosti.
Nuž ale v práci nekomunikujeme len o produktoch, ale aj medzi sebou o rodine, o hokeji, starostiach i radostiach, skrátka o živote ako takom. Tu treba mať na pamäti a hlavne dodržiavať skvelú zásadu – nehovoriť o druhých negatívne veci v ich neprítomnosti. Inými slovami, malo by byť pravidlom, že ak voči niekomu mám nejakú výhradu, tak idem za ním a vydiskutujeme si to priamo medzi štyrmi očami. Niet nad to, mať „čistý stôl“ s každým kolegom, s ktorým v práci prichádzate do styku. Ak to tak nie je, tak atmosféra v miestnosti hustne, hodiny v práci sa vlečú a namiesto radosti a hrdosti na dosiahnuté ciele nastupuje pocit nespokojnosti a uvažovanie o zmene miesta. Ak si tieto signály šéf nevšimne, tak príde (väčšinou) o tých najlepších pracovníkov, ktorí z ničoho nič dajú výpoveď. Títo pracovníci totiž nemajú problém nájsť si nové miesto vo firme, kde očakávajú lepšie pomery na pracovisku.
Firemné akcie.
Na zlepšenie medziľudských vzťahov často slúžia firemné akcie. Mimochodom, ochota pracovníkov zúčastniť sa na nich a prispieť či aktívne pomôcť pri organizácii podujatia je pre šéfa cenným indikátorom toho, kto z jeho ľudí je „na palube“ a kto sa iba vezie a len využíva to, čo sa mu zadarmo ponúka.
Aj tá najmenšia začínajúca firma sa určite zmôže aspoň na vianočný večierok a gratuláciu kolegyniam k MDŽ. Ale väčšinou si vo firmách doprajú a zorganizujú aj niečo viac – deň otvorených dverí, v lete firemný športový deň, spoločnú turistiku alebo lyžiarsky výlet. Určite sa oplatí pripraviť Deň detí, zorganizovať oslavy okrúhlych výročí pracovníkov, alebo aspoň podarovať kolegovi drobnú pozornosť vo forme darčeka nie veľkej ceny, ale o to väčšej hodnoty na bežné narodeniny či meniny.
Ak ako šéfovia toto všetko robíte, a predsa nie ste s kolektívom spokojný, tak je niekde chyba. Nezatvárajte pred tým oči, lebo nepohoda na pracovisku sa skôr či neskôr preleje do zníženia výkonnosti. Mohlo stať aj to, že ste v určitom čase prijali niekoľko ľudí na nižších motivačných stupňoch – tých, čo sú na peniaze a na osobné výhody a iné ich nezaujíma. U nich lojalitu k firme a ochotu budovať vzťahy na pracovisku jednoducho nenájdete nikdy. Títo ľudia spôsobili, že atmosféra na pracovisku zrazu zhrubla, ľudia začali medzi sebou nezdravo súperiť a vnášať tam nepokoj. To sa môže stať vtedy, keď firma prudko rastie a je potrebné rýchlo nabrať kohokoľvek, kto vie a chce pracovať. Takže ak zistíte toto, musíte prehodnotiť systém výberu ľudí a postupne nahrádzať tých nesprávnych pracovníkov lepšími.
Pracovný poriadok a Etický kódex.
No a nakoniec trocha administratívy, ktorá môže pomôcť. Dobre napísaný firemný Pracovný poriadok alebo Etický kódex firmy môže v sebe obsahovať všetky zásady pracovného života vrátane požiadaviek na správanie sa na pracovisku, jednoducho všetko, čo by ste chceli aby ľudia dodržiavali. Napísať ho nie je úplne jednoduché a trochu času to zaberie, ale zasa nie je to trojdielny román a výsledok v praxi môže priniesť veľa benefitov. Ak ho novému človeku dáte preštudovať na začiatku pri jeho zaškoľovaní, môžete hneď zistiť, či ste vybrali dobre alebo nie. Jeho reakcia a prípadné komentáre k obsahu vám to prezradia, nech už sa na prijímacom pohovore tváril akokoľvek pekne.
Takže chráňte dobrú atmosféru na pracovisku, trvajte na dodržiavaní správnych zásad, zaoberajte sa medziľudskými vzťahmi a vedome ich pestujte. Odmenou vám bude skvelá produkcia a radosť chodiť do práce.
Všetky tieto a mnohé ďalšie príčiny úspechu a neúspechu práce s vašimi ľuďmi sa dozviete na Seminári o produktivite. Zvýšte svoju istotou v tom, čo robíte. Prihláste sa na seminár!
Autor článku: Ing. Katarína Pavlíková
