O pevnej vôli a vytrvalosti
Niektorí kritici sú toho názoru, že ak človek nevie svoje predsavzatia naplniť, je to hlavne preto, lebo nemá pevnú vôľu. To je do istej miery pravda, ale nie je to celkom tak. Respektíve, človek môže mať aj železnú vôľu a jasný cieľ, ale nepodarí sa mu ho splniť, ak mu bude chýbať jeden dôležitý medzikrok – jasný a predvídateľný plán.
Ľudia väčšinou plány nemajú radi. Vnímajú ich ako zbytočnú záťaž, ako byrokraciu, ktorá len zabíja čas. Táto nevôľa väčšinou pochádza z toho, že vo svojom živote nezažili plány, ktoré by boli koncipované a vykonané správne.
Prvá príčina odporu voči plánom väčšinou pochádza z toho, že plán nerieši skutočné problémy. Je to podobné, akoby vám šéf povedal, že zatekajúcu kúpeľňu budete riešiť tak, že vymaľujete garáž. Aby bol plán podporovaný, jeho vykonávatelia musia vidieť a cítiť, že jeho vykonaním skutočne vyriešia alebo zlepšia nejakú situáciu. Keď takúto záruku nevidia alebo nemajú, nemajú veľký záujem podieľať sa na jeho vykonaní.
Druhou podmienkou toho, aby sa plán vykonal, je rozumne ho pripraviť a rešpektovať takzvaný gradient. Slovo gradient pochádza z latinského gradus, schod. Ak teda niečo robíme po gradiente, robíme to kúsok po kúsku, krok za krokom, schod za schodom. Niektoré plány bývajú nenaplnené preto, lebo pri ich tvorbe nikto nebral do úvahy skutočné náklady na čas, energiu a ľudskú prácu. A keďže sú napísané nerealisticky, ľudia im neveria a ani sa nesnažia niečo z nich splniť.
Ľudia potrebujú víziu zlepšenia
Treťou príčinou toho, že sa plány neplnia, je to, že nie každý človek dokáže priamo vidieť, aký benefit alebo úžitok z toho bude mať. Aby bol niekto ochotný podporiť nejakú myšlienku svojou snahou a energiou, musí byť presvedčený, že daný plán či nápad priamo alebo nepriamo podporí jeho prežitie. Môžete si to aj ľahko overiť: spýtajte sa toho človeka, aký by mal benefit z toho, keby sa splnil plán, ktorý navrhujete. Ak nevie odpovedať, tak ten benefit nevidí. Keď teda nový zámer prezentujete, uistite sa, že bude obsahovať aj jasnú, hmatateľnú víziu toho, ako sa vašim kolegom (ktorí majú plán vykonať) zlepší ich život potom, čo bude dosiahnutý.
Nakoniec, niektoré plány sa nedarí dosiahnuť preto, lebo ich vykonávatelia pred sebou tlačia batôžtek vlastných zlyhaní. Každému z nás sa už niekedy v živote niečo nepodarilo a táto spomienka môže byť veľmi živá. Navyše, naša myseľ často funguje tak, že ak sa nám deväť vecí podarilo a desiata nevyšla, tak práve tá jedna nám zaberá všetku pozornosť.
Môže sa stať, že váš súčasný zámer či plán sa príliš podobá na niečo, čo človeku v minulosti nevyšlo. Naša myseľ, respektíve jej reaktívna časť, tieto dve udalosti nevie rozlíšiť a začne nám nahovárať, že tie isté okolnosti, ktoré boli vtedy, platia aj teraz – čo samozrejme nie je pravda. Človek vám potom hovorí, že „to ani netreba skúšať, lebo to dopadne ako vždy“, že „to už niekedy takto robili a nevyšlo to“, alebo že „nemá zmysel dvakrát skákať do tej istej rieky“. Všetky tieto výroky svedčia o tom, že má pred očami vlastné zlyhanie a nie to, čo tam naozaj je. Ak tieto zlyhania viete osloviť a oslobodiť ho od nich, je tu veľká šanca, že sa človek rozbehne.
Všetky tieto a mnohé ďalšie príčiny úspechu a neúspechu vašich plánov a cieľov, ktoré ste vytvorili pre vašu firmu sa dozviete na špeciálnom seminári Ako zvýšiť ochotu organizácie. Zvýšte svoju istotou v tom, čo robíte. Prihláste sa na seminár!
Autor článku: Mgr. Marcel Pavlík