Vytvorte okolo seba tím, ktorý je zložený z dobrých ľudí.
Vždy, keď sa rozprávam s majiteľmi malých firiem, ktoré majú iba zopár zamestnancov, dostávam od nich otázku, ako by ju mali budovať tak, aby sa viac nemuseli každý deň strachovať o jej prežitie. Hlavne ich zaujíma to, ako majú prácu delegovať smerom nadol tak, aby si mohli dovoliť odísť na tri mesiace na cestu okolo sveta a ich firma to ani nezbadala. Na to je, samozrejme, potrebné spraviť veľa vecí, ale jednou z rozhodujúcich je to, či sa podarí šéfovi vytvoriť okolo seba tím, ktorý je zložený z dobrých ľudí. Akí ale dobrí ľudia sú? Mohli by sme napísať dlhý zoznam vlastností, medzi ktoré by určite patrili slová ako lojálni, kompetentní, samostatní, ochotní ťahať za jeden povraz a ak majú k tomu ešte aj bežne dobrú náladu, pre produkciu je to dobrý znak.
Avšak ešte predtým, než začneme hľadať vhodných ľudí do tímu, sa zameriame na osobu šéfa. Na tejto pozícii musíte mať schopného človeka, ktorý vie, čo chce a koho potrebuje. Práve jeho osoba je pri budovaní tímu kľúčová: veď „vrana k vrane sadá“, ako hovorí jedno staré slovenské príslovie. Osobnosť šéfa teda treba „budovať“ ako prvú. Na čo si dať pozor?
Krok prvý: Vytvárajte priestor pre dobrých ľudí
Jednou z príčin, prečo za dobrým šéfom prídu schopní ľudia je ich dôvera v to, že práve on im vytvorí a bude garantovať priestor, v ktorom budú môcť bezpečne pracovať a rásť. Veľkosť človeka sa môže určiť podľa veľkosti priestoru, v ktorom sa deje to, čo on chce, aby sa dialo. Niekto bravúrne zvláda chod všetkého vo svojej kancelárii, ale už meter za jej múrom nedokáže uriadiť nič. Pre niekoho je akčným priestorom jeho mesto: tu sa cíti dobre, všetko pozná a vie, čo má robiť na to, aby sa dialo to, čo chce. A sú aj takí, ktorí dokážu zorganizovať predaj v celej republike či dokonca na celom svete. Avšak pre niektorých šéfov je aj schopnosť rozmýšľať v týchto dimenziách problém. Takže, úlohou šéfa pri budovaní tímu je vytvoriť priestor dostatočne veľký pre všetkých svojich ľudí. A v tomto priestore musí vytvárať „podpriestory“, v ktorom sa budú cítiť dobre jeho podriadení, budú ochotní a schopní pracovať v stanovených hraniciach a dodržiavať povinnosti, ktoré im z toho vyplývajú.
Normálnou rečou tomu hovoríme delegovanie. Všetci veľkí šéfovia, ktorí riadia veľa ľudí, toto robia priam geniálne. Vytvoria priestor pre konkrétneho zamestnanca, stanovia mu pevné hranice a povedia mu, čo môže a čo nie. Dajú mu jasné úlohy, definujú mu pracovné postupy, dodržiavajú všetky firemné pravidlá, napríklad mzdové a umožnia mu tu žiť, tvoriť, pracovať a rásť. Ak zosúladia navzájom rôzne priestory vo firme, tak to bude aj efektívne fungovať. Tento funkčný priestor treba chrániť pred zmätkármi a zlými ľuďmi dobrou organizáciou práce.
Krok druhý: Zorganizujte prácu
Schopní podriadení chcú vždy pracovať naplno. Nechcú byť znervózňovaní tým, že skladník poslal nesprávny tovar alebo fakturant zabudol vyfakturovať jednu položku. Jednoducho chcú prísť do prostredia, kde veci fungujú poriadne a kde sa môžu plne sústrediť na veľké výkony.
Pred budovaním tímu sa teda musíte stať dobrým organizátorom. Najprv si v mysli musíte vedieť predstaviť všetky výsledky, ktoré bude treba vytvoriť na to, aby ste došli do cieľa. Ak napríklad budujete tím na výrobu a predaj stoličiek, tak vo veľmi zjednodušenej podobe môžeme povedať, že budete potrebovať niekoho, kto bude nosiť objednávky od zákazníkov (predajca), potom iného človeka, ktorý bude posielať faktúry a prijímať peniaze (fakturant), ďalšieho, ktorý bude nakupovať tovar do výroby (nákupca) a na záver niekoho, kto bude robiť a vyrobí potrebnú stoličku (stolár). Takže, ak viete, že budete potrebovať týchto štyroch odborníkov (predajcu, fakturanta, nákupcu a stolára) a máte jasnú predstavu o ich fungovaní, môžete pristúpiť k náboru ľudí. Ale bez dobrého popisu práce, ktorého dodržanie je strážené vedúcim, nastáva chaos, schopní ľudia odchádzajú a tím sa rozpadá.
Krok tretí: Buďte dobrým vodcom
Niekto sa narodí ako prirodzený vodca a niekto sa viesť ľudí musí naučiť. Faktom ale je, že na vedenie tímu v prvom rade treba byť veľkou osobnosťou. Musíte „mať na to“, aby ste mali veľkých ľudí. A to nemá každý. Mať vedomosti o práci je potrebné. Ale ten, kto nedokáže dopredu naplánovať prácu pre desiatich ľudí, kto si nedokáže predstaviť, kto má čo robiť a v akom poradí, kto nedokáže bez nervov vydať aj trikrát ten istý príkaz a trvať na jeho splnení, až kým práca nie je dotiahnutá do konca – tak takýto človek by nemal budovať tím a bude šťastnejší ako radový programátor, predajca alebo fakturant.
Krok štvrtý: Stanovte smelé ciele
Dobrý vodca je ten, kto stanoví jasné ciele firmy, oddelenia a pracovníka. Existencia týchto cieľov má okrem zabezpečenia výkonnosti firmy ešte jednu a to rozhodujúcu úlohu pri tvorbe tímu. Pokiaľ k sebe chcete pritiahnuť ľudí a neskôr si tých najlepších aj udržať, stojí pred vami veľká úloha: musíte spôsobiť, že vaši ľudia budú veriť, že vďaka dosiahnutiu vašich cieľov sa vo vašej firme dožijú skvelej budúcnosti. Pokiaľ vo svojom šéfovi nevidia človeka, ktorý dokáže vytvoriť budúcnosť firmy, alebo nevidia svoje miesto pri tvorbe vynikajúcej budúcnosti, ani neprídu na pohovor alebo opustia toho šéfa, ktorý im toto už nedokáže dať. Šéf skupiny musí byť vizionár, ktorý ľuďom odovzdáva svoje predstavy o tom, čo úžasného spolu dosiahnu a ako to urobia. Pre budovanie tímu je krajne dôležité, aby mal šéf dopredu jasný koncept budúcnosti firmy alebo ním riadeného oddelenia. Opäť a opäť ho musí nanovo vytvárať, cudzím slovom kreovať, teda neustále re-kreovať. Dalo by sa položartom povedať , že skutočne dobrý šéf je takto neustále „na rekreácií“.
Krok piaty: Ujasnite všetkým, prečo to celé robíte
K tejto vete sa žiada pridať: „A nikdy na to nezabudnite!“ Aj vám sa zdá podivná firma, ktorá pol roka pečie chlieb, pol roka predáva poistky a potom sa živí zberom odpadu? „Kto ste?“, pýtajú sa zákazníci, a nielen oni. A čo chudák pracovník, ktorý ani nevie, na čo jeho firma slúži? Ak firma všeobecne deklaruje, že vznikla preto, aby pomohla zákazníkom, je to síce pekné, ale dosť mätúce. Veď pomôcť by sa dalo aj pozametaným dvorom, ako aj vytvoreným softvérom. Účel firmy musí byť veľmi jasne napísaný, známy a odsúhlasený pracovníkmi. Ak sa im účel náhodou nepáči, ani do firmy nenastúpia a zostanú v nej len tí pracovníci, ktorí sú ochotní tento účel svojou prácou naplniť.
Krok šiesty: Buďte čestní
Na záver pár slov o čestnosti. Tím zložený z chamtivých darebákov nemáva dlhú životnosť. Ak ľudí spája iba honba za peniazmi, veľmi rýchlo sa začnú navzájom okrádať a končia ako zbojníci na šibenici. Nikto nechce, aby ho kolegovia klamali a podrazili spoluprácou s konkurenciou či len jednoduchým nesplnením úlohy. Neschopní ľudia sa obklopujú neschopnými a schopní k sebe ako magnet priťahujú ďalších schopných. Preto, ak chcete získať čestných a etických ľudí, nesmiete si ako šéf dovoliť robiť škodlivé činy a nelegálne kroky, ktoré odporujú morálke rodiny, spoločnosti alebo dobrým mravom. Ani by ste neverili, akú auru príťažlivej správnosti (pre tých správnych) môžete získať len tým, že nahlas požadujete a propagujete čestný život vo svojom okolí, ale hlavne ho aj sami dodržiavate. Žite život čestného človeka. A vybudujete firmu, ktorá bude stáť desaťročia na pevných základoch.
Ako pracovať s ľuďmi tak, aby boli efektívni a aktívne sa podieľali na vytváraní skvelej budúcnosti firmy? Príďte sa inšpirovať na XXI. Konferenciu HCA Slovakia.
Autor článku: Ing. Ladislav Pavlík
