Rozhovory

Marc de Turck: Kľúčom k úspechu v ťažkých časoch je nadšenie vášho tímu

MARC de TURCK (*1962) je podnikateľom, profesionálnym konzultantom a prednášateľom z Belgicka. Tento rodák z Bruselu a potomok šľachtického rodu je jedným z najvýznamnejších svetových expertov na Hubbardovu manažérsku technológiu, prácu s ľuďmi, vodcovstvo a obchod. Má skúsenosti z manažmentom doslova z každého kontinentu: viedol firmy a prednášal od Hong Kongu v ďalekej Číne až po Španielsko, od Grécka až po Švédsko, od slnečnej Ameriky až po tie najstudenšie kúty Ruska. Jeho firma Ideas Free Boss pomohla už desiatkam tisíc manažérov z celého sveta. Bol takisto odborným konzultantom vlád Belgicka, Bulharska a Ukrajiny, ktorým pomáhal pri zavedení ekonomických reforiem založených na zdravom rozume.

Kde ste sa narodili, kde ste vyrastali a čo ste študovali?

Narodil som sa v Bruseli piateho februára 1962 a v tomto meste som aj vyrástol. Na strednej škole som sa venoval matematike a latinčine a potom som vyštudoval program Master of International Business Relations na Katolíckej univerzite v Leuvene.

S manažérskou technológiou pána Hubbarda som sa po prvýkrát stretol na prednáške v roku 1993. Bola na jednu z mojich obľúbených tém – Tónová škála! (Úsmev.) Hneď sa mi táto technológia zapáčila a okamžite som si kúpil knihy od pána Hubbarda, z ktorých ma najviac zaujala kniha o etike. Tá mi v tom čase veľmi pomohla. Dá sa povedať, že o vodcovstve, manažmente a predaji som sa učil v škole aj vo vlastnom živote, no najviac mi dalo štúdium tejto technológie.

Vaša firma pomáha klientom vo viacerých krajinách sveta. Čomu sa presne venuje, ako klientom pomáha a kde všade pôsobí?

Moja firma, IDEAS Free Boss (preklad: Myšlienky oslobodzujú šéfa) pomáha vedúcim pracovníkom, manažérom a podnikateľom v tom, aby boli úspešnejší vo svojom pracovnom aj osobnom živote. Jedným z našich najlepších študijných programov je program Free Boss (Oslobodený šéf), ktorý má za cieľ naozaj šéfa oslobodiť od každodenných aktivít, aby mohol spolu so svojou firmou hrať väčšie hry.

Od nášho vzniku sme odškolili približne 30 000 manažérov zo všetkých štátov EÚ – najmä z Belgicka, Holandska, Dánska, Nemecka, Švédska, Bulharska, Grécka, Macedónska a Slovenska, ako aj z Ruska, Číny a Ameriky. Ja osobne hovorím ôsmimi jazykmi.

Čo podľa vás tvorí dobrého vodcu a aké vlastnosti by mal mať?

Byť vodcom je v podstate veľmi jednoduché: musíte byť schopný vidieť budúcnosť, doslova ju vytvoriť. Potom musíte vedieť spôsobiť, aby túto budúcnosť videli aj ostatní členovia vášho tímu. A keď ju vidia, nesmiete pre nich byť manažérom-diktátorom ani otrokárom, ale skôr dobrou mamou. To znamená, že musíte svojich ľudí mať rád a chváliť ich za každý progres, ktorý urobia smerom k vašej spoločnej budúcnosti. Nakoniec, musíte dozerať, aby sa od tohto spoločného cieľa nikto neodchyľoval a v prípade potreby musíte nejaké odchýlky rýchlo napraviť. Bolo by to také jednoduché, nebyť jednej veci – vplyvu okolia. Za posledné dva roky a najmä s ohľadom na nedávnu minulosť si treba uvedomiť, že naši ľudia sú vystavení tlaku a strachu, akému ešte pravdepodobne nikdy nečelili. Manažér si to musí uvedomiť a musí vedieť, čo s tým.

Čo považujete za tú najväčšiu prekážku, ktorej firmy v súčasnosti čelia?

Mnohé firmy sú ako sardinky. Sú natlačené v obrovskom oceáne, ktorý je plný žralokov. Prospelo by im, keby šli hľadať potravu do čistejších vôd. Netreba sa báť expandovať! Najmä v súčasnej dobe, kde je jedinou istotou neistota, je hľadanie nových trhov a obchodných partnerov kľúčové.

V júni prídete na Slovensko a v HCA Slovakia budete prednášať o vodcovstve a práci s ľuďmi. Čo je na vašich seminároch jedinečné a prečo by sa ich človek mal zúčastniť?

Mnoho účastníkov mojich seminárov mi hovorí, že sú jedinečné najmä preto, lebo sú o ľuďoch. Je v nich obrovské množstvo energie, sú dynamické a ani na chvíľu vám nedovolia zaspať. Navyše, údaje, ktoré sa naučíte, sú veľmi ľahko aplikovateľné, lebo sú pravdivé a prinášajú výsledky. Na práci s ľuďmi je úžasné aj to, že do nej nemusíte investovať ťažké milióny. Netreba vám kupovať ťažké stroje ani technológie: stačí, keď zmeníte seba a zvyšok vášho okolia vás začne nasledovať. Moji účastníci mi často píšu, že im stačilo zaviesť len niekoľko nástrojov zo seminára a už sa nestíhali diviť, ako rýchlo a jednoducho sa ich ľudia otočili, niekedy až o stoosemdesiat stupňov. A to ich mnohí chceli vyhodiť, lebo vraj „hoci boli dobrí, šikovní a mali výkony, nedalo sa s nimi robiť“! Áno, schopní ľudia niekedy majú vlastnú hlavu, ale prosím vás, nie je jednoduchšie schopných ľudí dobre viesť, ako ich vyhadzovať? Dobrí ľudia sú vzácni!

Čo by ste radi odkázali čitateľom tohto rozhovoru?

Či už ste manažér alebo obchodník, zopakujem to ešte raz: prosím, nikdy si nemyslíte, že to, ako nejakú vec vidíte vy, vidí človek, ktorý sedí oproti vám, rovnako. Nesnažte sa ho presviedčať! Nebojujte! Umožnite mu, aby to videl. A uvidíte, že sa vám bude ľahšie riadiť, ľahšie predávať. Bude sa vám ľahšie žiť.

Príďte sa inšpirovať na seminár Marca de Turcka  AKO PRACOVAŤ S ĽUĎMI V NEPREDVÍDANÝCH SITUÁCIÁCH