ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Ako vybudovať trvalo úspešnú firmu, ktorej sa darí aj bez jej zakladateľa?

2017-10-26 10:31:58 | kategória Vedenie firmy
 Ako vybudovať trvalo úspešnú firmu, ktorej sa darí aj bez jej zakladateľa?

Veľa majiteľov sníva o tom, že bude mať firmu, ktorá je efektívna, stále zisková a je tak dobre zorganizovaná, že zarába peniaze majiteľovi aj vtedy, keď je na polročnej dovolenke na ceste okolo sveta. Takýto sen býva konfrontovaný s tvrdou realitou života podnikateľa. Väčšina majiteľov „eseróčiek“ je totiž denno-denne zavalená bežnou operatívou.

Majitelia tých najmenších firiem (alebo tí, ktorí iba začínajú) tvrdo pracujú a väčšinu práce robia osobne. Mávajú pár podriadených, ktorým musia osobne vydávať príkazy, lebo bez nich nič neurobia. Sami prijímajú ľudí, objednávajú dôležitý tovar, robia úhrady, predávajú výrobky a riešia reklamácie. Raz za päť rokov sa zmôžu na nové auto na lízing a zväčša podnikajú z prenajatých priestorov. Firma, kde majiteľ funguje štýlom: „Hej, ty! Ulož rúru do skladu!“, môže síce existovať dlho, ale jej majiteľ bude stále unavený a nebude mať možnosť ani z firmy odísť, ani ochorieť, lebo bez neho sa to zrúti.

Schopnejší majitelia mávajú aj dvadsať a viac zamestnancov. Aby ich dokázali riadiť, vytvorili si organizačnú štruktúru a vychovali zopár vedúcich, ktorým delegovali rozhodovanie a riadenie ľudí vo svojich oddeleniach. To už z pohľadu majiteľa, ktorý by chcel mať samostatne fungujúcu firmu, vyzerá nádejnejšie. Veď ak niekto podniká desať rokov a stále tvorí zisk, má vytvorený systém práce a zopár schopných vedúcich, tak to veru nie je zlé. Ale stále to ešte nie je ono. Čo mu chýba?

Úspešný podnikateľ je ten, kto svoju firmu vybuduje takým spôsobom, aby dokázala úspešne fungovať aj bez jeho prítomnosti. Vtedy ju podľa svojej úvahy môže predať, delegovať alebo sám rozvíjať ďalej. Takýto človek dokáže mnoho malých víťazstiev zladiť a nasmerovať tak, že z toho vznikne jeden obrovský, trvalý a neohroziteľný úspech. Svoju firmu môže predať, ale nemusí: pointa je v tom, že ju dostal do stavu, v ktorom dobre funguje aj bez neho. Čo s ňou urobí potom, je druhá vec.

Ako vybudovať niečo, čo je životaschopné aj bez vás a nezrúti sa po odchode zakladateľa? Ako firmu odovzdať svojim deťom či manažérom tak, aby žila, rozvíjala sa a podporovala svoje okolie? Prvým krokom je dlhé roky získavať objednávky, prijímať šikovných ľudí, vyrábať, včas platiť faktúry a otvárať pobočky. To nie je jednoduché a nie každý človek to dokáže. Ale priveľká orientácia na operatívu, organizáciu, efektivitu a zisk môže spôsobiť, že majiteľ firmy zabudne na to hlavné: na budúcnosť.

Ak celé podnikanie nie je dobre nasmerované, môžete sa ocitnúť v slepej uličke a po desiatich rokoch tvrdej práce skrachujete. Ste si istý, že vaša firma nesmeruje do slepej uličky? Pokiaľ nie, radšej si urobte jasno v tom, akú zvoliť taktiku a stratégiu. Sú to síce vojenské výrazy, ale sú plne použiteľné aj v podnikaní.

Celý článok si prečítate, ak sa stanete členom online klubu HCA Live. Prihlásiť sa môžete TU.

Článok nájdete v členskej sekcii klubu.

Autor článku: Ladislav Pavlík

 


získajte ZDARMA tipy od autora článku
4 najväčšie chyby šéfov


 

Business image created by Jannoon028 - Freepik.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,