ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Roman Baláž: Pomáham klientom zlepšiť nielen vedomosti, ale aj ochotu ich zamestnancov

2020-02-27 20:51:24 | kategória Rozhovory
 Roman Baláž: Pomáham klientom zlepšiť nielen vedomosti, ale aj ochotu ich zamestnancov

Použitím technológie, ktorú učíme v HCA Slovakia si človek môže zlepšiť život, vie lepšie rozumieť práci a veciam okolo neho.

ROMAN BALÁŽ (*1977) je v HCA poradcom pre vzdelávanie, odborným asistentom a prednášateľom vynikajúceho seminára Delegovanie práce a Práca s ľuďmi z programu Kvalifikovaný personalista. Desiatkam klientov z celého Slovenska pomohol vybrať, nasadiť a najmä naštartovať nových zamestnancov tak, aby už v rekordnom čase produkovali krásne výsledky. O tajomstve toho, ako to robí, o jeho cieľoch, účeloch a zásadách práce s ľuďmi sa dočítate v nasledujúcom rozhovore.

Odkiaľ pochádzaš, čo si študoval a ako si sa dostal k práci pre HCA?

Pochádzam zo Štúrova, kde som prežil celé detstvo. Študoval som v Banskej Bystrici na Strednej priemyselnej škole Jozefa Murgaša, konkrétne zabezpečovaciu a oznamovaciu techniku v doprave, takže mám veľmi blízko k železniciam. Viem, ako sa elektrotechnicky zabezpečuje to, aby sa na priecestí zavreli závory v čase, keď naň prichádza vlak, aby sa opäť otvorili, keď odchádza, a podobne. Učiť sa tieto veci ma celkom bavilo a bola to veľká zábava, akurát som to v praxi nikdy nevyužil.

A ako som sa dostal k tejto technológii? Nuž, hneď po škole som začal pracovať, servisoval som registračné pokladne, ale vždy ma to ťahalo skôr k obchodu. Cez obchod som sa dostal aj k podnikaniu a ako podnikateľ som sa zoznámil so Slavom Gibalom, ktorý ma dostal na bezplatnú prednášku HCA. To bola moja prvá skúsenosť s manažérskou technológiou pána Hubbarda a už sama bezplatná prednáška mi ukázala, čo všetko môžem na svojej práci zlepšiť. V tom čase som už priamo šéfoval trom ľuďom, mali sme dvanásť zamestnancov a začal som veľa vecí vo firme vidieť. Už len definícia toho, kto je to šéf, mi neuveriteľne pomohla k tomu, aby som mal viac času. A toto bola moja prvá praktická skúsenosť, ktorá ma presvedčila.

Na akom poste v HCA pracuješ?

Pracujem na poste poradcu pre vzdelávanie, teda predávam semináre a kurzy, som technickým aj odborným asistentom na našich službách, sám tiež prednášam semináre Delegovanie práce a Práca s ľuďmi. Semináre, ktoré prednášam, sa zaoberajú tým, ako čo najrýchlejšie dostať nových pracovníkov do produkcie, to znamená, ako ich čo najrýchlejšie priviesť k tomu, aby vo svojej novej práci samostatne dosahovali normálne výsledky. Zaškoľovanie je niečo, čo ma sprevádza celým mojím pracovným životom: už na začiatku kariéry som zaškoľoval zákazníkov do toho, ako používať registračné pokladne, keďže som ich sám servisoval a predával. Potom som svojich zákazníkov zaškoľoval do toho, ako používať internet – my sme v tom smere boli tak trochu pionieri a mnohým ľuďom sme museli dlho vysvetľovať, prečo je dobrý email a to všetko v čase, keď boli na výslní faxy. Je to zaujímavé: dnes si človek bez emailu nevie svoj život ani len predstaviť, no najprv to bolo treba ľuďom dlho a dlho vysvetľovať, kým to pochopili. To isté platí aj pri zaškoľovaní – nový zamestnanec často najprv ani nevidí dôvod, prečo by sa mal učiť robiť svoju prácu takto a takto, ale keď ho naučíte tie správne postupy, nebude si ani vedieť predstaviť pracovať inak.

Čo je podľa teba pri zaškoľovaní to najdôležitejšie?

Určite je veľmi dôležité, aby zamestnávateľ mal podklady k tomu, ako toho nového človeka zaškoliť. Ak nemáte spísanú technológiu alebo systém práce, je to veľmi náročné, lebo potom musíte človeku všetko osobne ukazovať. Prvým predpokladom je teda mať spísané pracovné postupy.

Veľmi dôležité je aj to, či je ten človek vôbec ochotný sa učiť. Ak ochotný nie je, je to veľmi ťažké a nenaučíte ho v podstate nič. Buď musíte nájsť príčinu, prečo ochotný nie je a zvládnuť ju, alebo na tú prácu zoberte niekoho iného. A samozrejme, tiež je potrebné napísať podklady tak, aby nový človek rozumel tomu, čo číta, lebo pokiaľ tomu nerozumie, nebude to vedieť robiť v praxi.

Aké sú najčastejšie chyby pri zaškolení?

Tou najčastejšou chybou je asi to, že nového pracovníka zavesia ako guľu na krk tomu najvýkonnejšiemu človeku vo firme – veď on to vie najlepšie, tak nech toho nového zaučí. To je však plytvanie pracovným výkonom dobrého človeka. Jeho výkon klesne a bude znechutený, ale ten nový jeho výpadok ešte nedobehne. Namiesto nárastu produkcie, ktorý šéf chcel, bude mať pokles a zlú náladu. Nehovoriac o tom, že obaja chcú výplatu v plnej výške.

Druhou chybou je to, že sa zaškoľovanie robí ústne. Neprebieha formou štúdia, ktoré by sa prelínalo s praxou, ale skúša sa až naostro v skutočnej prevádzke a to môže byť veľmi drahé. Raz som videl jedného nového zamestnanca pri práci s drevom, ako mal z dreveného masívu niečo vyrezať. Majster mu to ústne vysvetlil a nejako ukázal, ale výsledok bol ten, že celý masív pokazil a musel sa vyhodiť, čo nebolo vôbec lacné. Je teda dobré mať študijné materiály podchytené písomne spolu s videom a obrázkami. A veľkou chybou je aj to, ak šéf ľuďom nadáva alebo po nich vrieska, keď niečomu nerozumejú.

Hovorili si aj o tom, že veľkou prekážkou pri zaškoľovaní je chýbajúca ochota zamestnanca. Môže šéf urobiť niečo preto, aby ju zlepšil?

V prvom rade je dobré zistiť, čo by ten človek sám chcel dosiahnuť a prečo sa vôbec vo vašej firme zamestnal. Určite je dobré zistiť aj to, koľko by chcel zarábať a kedy by tie peniaze chcel. Logicky platí, že čím skôr sa zaškolí, tým skôr ich bude mať. Na svojom seminári učím aj to, ako sa s daným človekom dohodnúť na niečom, čomu ja hovorím „rýchly priebeh“ – ako sa s ním dohodnúť na tom, že sa začne vzdelávať, že sa zapojí do praxe a podľa toho, ako sa mu bude dariť, mu bude rásť aj výplata. A po druhé, zistite účel toho človeka. Prečo sa nechce učiť? Prečo si myslí, že už o danej oblasti všetko vie? Nie vždy je možné to zvládnuť, ale dobrou komunikáciou sa to dá zlepšiť vždy.

Vo svojej práci používaš a na svojich seminároch prednášaš manažérsku technológiu L. Rona Hubbarda. Čo sa ti na tejto technológii páči a ktorá jej časť je podľa teba tá „naj“?

Začnem od konca tejto otázky: vždy, keď sa ma niekto spýta, ktorá časť tejto technológie je „naj“, okamžite mi na myseľ vyskočí OrgBoard – firemná štruktúra. Fascinuje ma aj to, že táto organizačná štruktúra sa dá používať nielen vo firmách, ale aj v rodine, v štáte a dokonca aj u jednotlivca, a keď ktorákoľvek časť tejto štruktúry nefunguje poriadne, tak to „padá na hubu“.

A čo sa mi na nej najviac páči? Jednoducho to, že už od prvej chvíle som na základe vlastnej skúsenosti vedel, že to funguje. Jej použitím si človek môže zlepšiť život, vie lepšie rozumieť práci a veciam okolo neho. Naša súčasná spoločnosť je nastavená tak, že sa všetko snaží kombinovať a robiť to zložitým, no táto technológia je naopak o tom, aby sme sa vrátili k tým jednoduchým základom, aby sme pochopili to, ako to naozaj je. A hovorí sa, že to, čo je jednoduché, je geniálne a naozaj to platí. To sa mi na tom páči: neučíme žiadne prešpekulované, zložité, komplikované veci a aj klienti mi hovoria, že sú to veci, ktoré sú naozaj normálne, bežné. A keď ich naozaj normálne a bežne začneme používať, tak to funguje.

Už prvá definícia, ktorú som z tejto technológie počul – že dobrý šéf je človek, ktorý od svojich ľudí dostáva úplne dokončenú prácu – mi umožnila získať kvantum času a mohol som sa venovať aj svojej rodine a firma sa rozbehla. Keď som z nej odchádzal do HCA, podarilo sa mi odovzdať ju tak, že ma ešte ďalšieho pol roka nepotrebovali kontaktovať. Jednoducho som to pospisoval, odovzdal a firma funguje dodnes.

Hovoril si o dôležitosti účelu práce každého človeka. Aký je účel tvojej práce v HCA?

Nuž, keď som videl, ako táto technológia funguje, ako som pomocou nej pomohol sebe a svojej firme, bol som ohromený. Keď som podnikal, trávil som s rodinou naozaj málo času a keď už, tak to bolo veľmi obmedzené. No zistil som, že aj ako podnikateľ môžem mať čas na rodinu a cítil som to tak, že mojím poslaním nie je to, aby som vyrábal a predával počítače, ale to, aby som túto technológiu dostal medzi ďalších ľudí a pomohol im, aby vedeli lepšie podnikať, aby vedeli dať svojim zamestnancom a najbližším viac porozumenia, viac priestoru a viac istoty do života. A hlavne, aby oni sami ako podnikatelia mohli mať aj svoje rodinné a súkromné životy a nielen otročili vo firme. Vo svojej podstate je to naozaj len pomoc ostatným podnikateľom a cez tých podnikateľov je to pomoc ich zamestnancom a iným ľuďom.

Si manžel a otec troch synov. Čo by si odporúčal pre skĺbenie pracovného a rodinného života?

No, jednoznačne je to komunikácia! Môžem každému odporučiť komunikačný kurz u nás, ktorý dá človeku veľmi presný pohľad na to, ako často komunikujeme veľmi zle, či už s manželkou alebo s deťmi – najčastejšie práve s tými, ktorí sú nám najbližší, komunikujeme úplne najhoršie. Ale hlavná výhoda komunikačného kurzu je v tom, že človek potom vie smerovať svoju pozornosť tam, kam potrebuje. Keď som v práci, tak som v práci a nerozmýšľam nad tým, čo mi kto povedal, a keď som doma, tak nerozmýšľam nad prácou. Som s deťmi a som naozaj tam. Jednoducho treba byť prítomný pri tom, čo robíte.

Aké sú tvoje záľuby?

Určite tam patrí hranie na gitaru. Rád hrám na rôzne hudobné nástroje, so synom som sa od jeho prvej triedy učil hrať na klavíri. Ale čo sa mojich záľub týka, tak keďže bývame v rodinnom dome na dedine, voľný čas je niečo, čo pre mňa v podstate neexistuje. Vždy treba niečo opraviť alebo urobiť, v lete chystáte drevo na zimu, v zime odhrabávate sneh a tak ďalej. A pri troch chlapcoch je stále čo robiť. Môj najstarší syn Kristián má šestnásť rokov a ide v mojich informatických šľapajách, venuje sa webovým stránkam a sem-tam za mnou príde, aby som mu poradil. Som rád, že sa veľa pýta a je veľmi šikovný. Stredný syn Rastík ide v mojich šľapajách tanečníka a je veľmi dobrý, už šesť rokov tancuje. A môj najmenší syn Danko začal práve chodiť do školy. Vďaka údajom, ktoré prednášam aj na mojom seminári, mu učenie ide s ľahkosťou a preto nám zostáva čas aj na spoločné výlety do prírody s celou rodinou.

Aké sú tvoje ciele?

Je mnoho toho, čo sa ešte môžem naučiť. Popri tom treba udržať predaj a stále ho zlepšovať. No hlavné je pomôcť čo najväčšiemu počtu klientov: nájsť ich, dostať ich na seminár a pomôcť im v tom, aby vedeli použiť túto technológiu vo svojom svete.

Čo by si rád odkázal našim klientom?

Určite by som im odporúčal zahodiť ego a nemať pocit, že ich už všetko život naučil. Aj keď verím, že podnikateľ, ktorý podniká dvadsať alebo tridsať rokov, toho vie naozaj veľa a môže mať ten pocit, na druhej strane je dobré mať tú pokoru v tom, že môže byť niečo, čo robím zle, alebo čo sa dá robiť lepšie. A netreba sa toho báť. Určite tých nedostatkov nie je veľa – naši klienti sú mimoriadne schopní ľudia, ktorí robia svoju robotu naozaj dobre, inak by svoje firmy nemali. No chcem našich klientov vyzvať k tomu, aby sa dokázali pozrieť na to, čo už dosiahli, čo už robia dobre, a aby sa k nám posadili na seminár a pozreli sa na to, čo môžu robiť ešte lepšie. Lebo ak toto dokážu, tak dokážu zmeniť nielen svoje životy, ale aj životy svojich zamestnancov, k lepšiemu. A tak pomôžu všetkým ľuďom, aby sme žili v lepšej spoločnosti, v bezpečnejšom prostredí, kde sa ľudia medzi sebou nehádajú, nekradnú a nebojujú, ale naozaj sa podporujú a rastú. A to je to najdôležitejšie.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,