ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Jozef Prochászka: Rád pomáham ľuďom a som rád, keď vidím, ako sa menia ich životy k lepšiemu.

2020-10-15 15:21:14 | kategória Rozhovory
 Jozef Prochászka: Rád pomáham ľuďom a som rád, keď vidím, ako sa menia ich životy k lepšiemu.

Učte sa, vzdelávajte sa, rozvíjajte sa! Nikdy s tým neprestávajte a nikdy sa nevzdávajte.

Hovorí o sebe, že je Novozámčan, ktorý sa z Bratislavy presťahoval do Nitry a pracuje pre košickú firmu po celom Slovensku a niekedy aj v Čechách. Okrem toho je absolventom technickej priemyslovky a školy života, ktorú stále študuje. Predaju sa venuje od roku 1992 a prešiel si cestou od predajcu, cez vedúceho oddelenia predaja, obchodného riaditeľa až po prednášateľa seminárov o predaji. Má dobrú manželku, tri šikovné deti a krásnu vnučku. Predstavujeme vám poradcu pre vzdelávanie HCA a trénera seminára Efektívne vedenie obchodného rozhovoru JOZEFA PROCHÁZSKU (1964).

Čo sa ti na práci v HCA páči?

Všetko! Najviac tá fantastická partia ľudí, ktorá maká zo všetkých síl na tom, aby slovenskí podnikatelia boli úspešnejší vo svojich regiónoch a brandžiach, v ktorých podnikajú. Aby svet (Slovensko) okolo nás bol lepší a krajší, aby v ňom bolo viac ľudskosti, radosti a etiky.

Prečo robíš svoju prácu?

Lebo je potrebná. Rád pomáham ľuďom a som rád, keď vidím, ako sa menia ich životy k lepšiemu. A samozrejme aj preto, lebo z niečoho musím platiť svoje účty (smiech).

Koľko ľudí si už odškolil na svojich seminároch – koľkým si pomohol?

Od septembra 2000, kedy som odprednášal svoj prvý seminár o predaji, sú to už tisíce absolventov. A koľkým som pomohol? To je už zložitejšia otázka. Pomôcť sa dá len človeku, ktorý si chce nechať pomôcť. A musím sa priznať, že nie všetci účastníci seminárov si pomôcť nechali. Preto je veľmi dôležité, s čím ľudia na seminár prídu: či prídu s tým, že si niečo vypočujú a potom uvidia, či aj niečo použijú, alebo majú vopred jasno a presne vedia, čo na svojom predaji chcú zlepšiť a poctivo na seminári urobia všetky cvičenia a tréningy. Tých prvých treba na seminári do tréningov poháňať a tých druhých je problém v tréningu zastaviť. To je pre mňa indikátorom toho, že účastník seminára má cvičenie zvládnuté.

Aké najväčšie chyby robia podľa teba obchodníci vo svojej práci?

Väčšina obchodníkov sa pravidelne vzdeláva v oblasti tovaroznalectva a aktualizuje si svoje vedomosti o svojich produktoch (službách), ktoré predáva. Študujú novinky na trhu, učia sa technické parametre a majú pocit, že to sú pre ich zákazníkov najdôležitejšie informácie. Podstatne menej je však tých, ktorí sa pravidelne venujú rozvoju aj svojich obchodných a komunikačných zručností, aby dokázali zistiť, PREČO by si mal zákazník kúpiť ich výrobok. Len v málo firmách sú zavedené ich pravidelné tréningy. Je to, akoby sa tenista venoval len informáciám o materiáloch, z ktorých je vyrobená jeho raketa a sústreďoval sa na nájdenie tých najlepších tenisiek na povrch, na ktorom bude hrať svoj najbližší zápas a nepostavil sa medzi zápasmi na kurt a netrénoval podania, údery z bekhendu aj forhendu, voleje a loby.

Druhý problém vidím v tom, že my Slováci sme špecialisti v pozmeňovaní fungujúcich postupov, ktoré pred nami už niekto objavil a nastavil. Často sa stane, že predaj prestane fungovať len preto, že predajca zmení funkčný postup za „novovyvinutý“ a potom je prekvapený, že mu predaj klesá. To je často aj jeden z dôvodov, prečo prestávajú fungovať oddelenia vo firmách po výmenách ich vedúcich. Nový šéf oddelenia začne fungovať systémom „novej metly“ a vymetie aj dobré postupy, ktoré roky fungovali a zavádza postupy, ktoré jednoducho nefungujú. Veľakrát je to ale preto, že pri prevzatí oddelenia nedostane k dispozícii „klobúk“ spísaný prechádzajúcim šéfom, ktorý by mu umožnil týmto chybám sa vyhnúť.

Čím ti zákazník dokáže urobiť najväčšiu radosť?

Keď ma pri návšteve po seminári alebo kurze privíta s tým, čo všetko už použil, zaviedol, vyskúšal a keď na ňom počas tohto stretnutia vidím, že je „iný“, ako bol pri mojej prvej návšteve. V ďalšom období potom ďalej prosperuje pomocou zavedených a stúpajúcich štatistík, ktoré sú výsledkom zmien a vylepšení po seminároch a kurzoch absolvovaných u nás. A poteší ma aj dobrá káva (smiech).

Aké sú Tvoje ciele do budúcnosti?

Robiť svoju prácu stále lepšie a lepšie, neustále zvyšovať počet spokojných klientov, zlepšovať ich životy, život ich pracovníkov a rodín. Podieľať sa na vytváraní krajšieho a úspešnejšieho regiónu a štátu, v ktorom žijem aj napriek tomu, že to celé vyzerá, že to ide dolu kopcom.

Aké hodnoty sú podľa teba najdôležitejšie v živote manažéra?

Pre mňa je u manažéra najdôležitejšia jeho schopnosť ostať človekom v každej chvíli, nielen keď sa darí a všetko je super. Nepamätám si už, čo ma náš triedny profesor na priemyslovke učil na svojom predmete – strojárskej technológii, ale pamätám si dve veci, ktoré nám často hovoril, keď sa jeho hodina zmenila na triednickú. Prvá bola, „ostaň vždy človekom“ a druhá „každý extrém je zlý“. Nič nie je čierno-biele, vždy existujú rôzne odtiene šedej, v ktorých sa dobrý šéf, dobrý manažér musí orientovať. Toto si do svojho šéfovania zobral a vo svojej praxi to veľmi dobre používa aj prezident HCA Slovakia, Laco Pavlík, ktorý to počúval vedľa mňa v lavici.

A veľmi dôležité je, aby manažér popri starostlivosti o odborný rast svojich podriadených nezabúdal aj na svoj rozvoj. Veď veľa majiteľov firiem sa riadiť učilo za pochodu, popri svojej odbornej práci a nikdy manažment neštudovalo. Doteraz krachovali firmy, ktoré robili hrubé chyby v manažmente, teraz to môže nastať aj po podstatne menších chybách. A ako hovorili naši múdri predkovia, „múdry sa učí na cudzích chybách a tí ostatní na svojich.“

Robíš s Hubbardovou manažérskou technológiou. Čím je pre teba táto technológia významná?

Hlavne funkčnosťou. Za tie roky, čo ju poznám a spoznávam, som nenarazil na žiadny údaj, ktorý by nebol funkčný, ak sa použije tak, ako to pán Hubbard napísal. Niekedy je až nepríjemné, že to tak funguje, keď sa to týka mojich „zlých“ chvíľ. Táto technológia ma naučila, že ak sa človek dostane do zlej situácie, má na tom vždy svoj väčší alebo menší podiel. Ale nikdy to nie je tak, že je to úplne mimo neho a on sa stal len obeťou konania niekoho iného.

Na čo si vo svojom živote hrdý?

V prvom rade na svoju rodinu, ku ktorej sa rád vraciam z pracovných ciest a seminárov, na svoje šikovné deti a krásnu vnučku Hanku, ktorá ma dokáže osloviť tak krásne ako nikto na svete. Potom na klientov, ktorým som mal tú česť pomôcť zmeniť ich životy. Som hrdý na tých, ktorí dokázali informácie získané u nás v HCA a následné hodiny rozhovorov pretaviť do zlepšenia fungovania svojich firiem i životov svojich pracovníkov a v neposlednom rade aj do zlepšenia svojich životov. Som hrdý aj na HCA, v ktorom pracujem a mojich kolegov, ktorých považujem za „človekov“ s veľkým Č. A tiež som občas hrdý aj sám na seba, keď sa mi podarí urobiť niečo z čoho mám osoh a radosť ja alebo ľudia okolo mňa.

Čo by si chcel odkázať študentom HCA?

Budem parafrázovať klasika: „Učte sa, vzdelávajte sa, rozvíjajte sa!“ Nikdy s tým neprestávajte a nikdy sa nevzdávajte.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,