ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Na čo klásť dôraz pri pohovore do zamestnania?

2021-07-15 11:00:46 | kategória Práca s ľuďmi
 Na čo klásť dôraz pri pohovore do zamestnania?

Veľa personalistov sa ma pýta, čo je to hlavné kritérium pri výbere ľudí. Namiesto odpovede sa ich pýtam: akého zamestnanca by ste chceli? Často sa pri tom nasmejeme, nakoľko to väčšinou vychádza na dlhonohú, krásnu mladú blondínu, ktorá má minimálne dvadsaťročné skúsenosti a ovláda všetko, od robenia výbornej kávy cez zostavovanie tabuliek, vypisovanie cesťákov, obchodovanie a riešenie problémových zákazníkov. Ak takú poznáte, hneď mi ju pošlite, aby sme ju vedeli naklonovať!

Po takomto úvodnom zasmiatí začneme naozaj pracovať. Väčšinou sa ich ako prvé pýtam, akých ľudí majú v práci, či veselých, alebo skôr konzervatívnych. Zaujímavé je, že väčšina šéfov, dokonca aj tí konzervatívni, chcú pozitívnych a veselých ľudí. Niet sa čo čudovať: keď prídete do nejakej firmy a víta vás usmiata pani, deň je oveľa krajší, ako keby ste na recepcii mali výsluch ako od KGB.

Samozrejme, hneď potom nasleduje otázka, ako to zistiť na pohovore. Väčšina ľudí má údajne trému, no na seminári učím našich klientov, aby rozlišovali medzi trémou a strachom. A môžete mi veriť, že ľudia so strachom toho v práci veľa neurobia. Však to poznáte: strach zväzuje ruky. Dobrý spôsob, ako zistiť, na akej emočnej úrovni človek je, je položiť na úvod rozhovoru niekoľko nezáväzných, ale osobných a otvorených otázok, ktoré ani nemusia súvisieť s prácou. Napríklad, na akú školu ste chodili, aká je vaša obľúbená dovolenková destinácia, ako radi trávite voľný čas, či máte radi skôr psov alebo mačky, ktoré športy radi robíte, a tak ďalej. Odpovede človeka na tieto zdanlivo nepodstatné otázky vám o ňom veľa prezradia. Ľudia s vysokou emóciou odpovedajú rýchlo, k veci, nemajú s týmito otázkami problémy a hlavne, vy sa necítite zle ani trápne kvôli tomu, že ste sa ich na to spýtali. Ľudia s nižšou emóciou reagujú na tieto otázky zle. Odpoveď im trvá dlho alebo neodpovedia vôbec, alebo na vás vyšteknú, prečo sa ich na to vôbec pýtate, veď to s tou prácou nemá nič spoločné, čo si to dovoľujete a tak ďalej. Jednoducho, vyvolajú vo vás pocit, že by ste sa mali hanbiť a ospravedlňovať za to, že ste sa vôbec opovážili spýtať sa. Takýchto ľudí vo svojom kolektíve väčšinou nechcete.

Takže, čo je ten prvoradý faktor pri pohovore? Samozrejme, na prvom mieste je vysoká emócia. Ak ju kandidát má, tak personalista okamžite vidí, že dotyčný sa na pohovor teší a má záujem u vás pracovať. Vidíte, že rýchlo reaguje na vaše otázky a je v praktických veciach rýchly a dôsledný.

Tu sa dostávame k druhej téme, ktorou je prax. Existujú ľudia, ktorí všade boli, všetko videli a vo všetkom sa vyznajú, ale v skutočnom živote nemajú žiadne výsledky. To je najlepšie overiť priamo na pohovore nejakým druhom praktického testu. Nechajte kandidáta, aby pre vás niečo urobil. Povedzme, obchodníka požiadajte, aby vám predal fixku, ktorú máte na stole, budúcu telefonistku poproste, aby z vášho čísla zavolala kolegovi, ktorý bude hrať zákazníka, technika požiadajte, aby sa pozrel na nejaký pokazený stroj a povedal vám, čo s ním je, a podobne. Jednoducho, nechajte tých ľudí, aby niečo spravili. Akcia, nie slová, sú dôkazom kompetentnosti.

Na záver vám chcem popriať veľa schopných a vysoko emočne naladených ľudí na vašich pohovoroch. A ak vás zaujímajú tipy a triky, ako ich k vám dotiahnuť, absolvujte v HCA program Kvalifikovaný personalista. Na ňom vás naučíme všetko preto, aby ste svoju firmu postupne zaplnili hviezdami.

 Autor: Danica Legátová

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,