ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Máte také výsledky, ako by ste chceli mať?

2018-05-30 08:58:36 | kategória Vedenie firmy
 Máte také výsledky, ako by ste chceli mať?

S mojimi klientmi sa často rozprávam o tom, čo chcú dosiahnuť a aké výsledky či produkt chcú vytvoriť. Väčšinou už nejaké výsledky majú a sú dobré, no ak viete a veríte tomu, že to môže byť ešte lepšie – a verte mi, že to lepšie môže byť stále – potom budete hľadať a skúmať, ako pracovať efektívnejšie.

V prvom rade ale musíme presne zadefinovať, aké to chcete mať a v čom to chcete zlepšiť. Cela finta začína na konci vzorca BYŤ-ROBIŤ-MAŤ: ak chcete MAŤ nejaký výsledok, musíte pre to niečo ROBIŤ, aby ste ho dosiahli, a na to, aby ste mohli robiť tie správne veci, musíte BYŤ niekým, kto dokáže takéto veci robiť, čiže musíte nabrať potrebné znalosti, vedomosti a skúsenosti. Je zaujímavé, že ľudia menia činnosti, menia to „ROBIŤ“ a hoci netvrdím, že je to nesprávne, ich „MAŤ“, ich výsledok je buď stále rovnaký, alebo sa aj mení, ale nie k želanému stavu.

Nedávno sme u jedného klienta spustili ďalšiu fázu zavádzania naštudovaných údajov do praxe a začali sme delegovať celé oblasti tak, aby ich mali ľudia úplne pod kontrolou. Napríklad sme delegovali servis výpočtovej techniky, ale nie je delegovanie ako delegovanie: jedna vec je povedať pracovníkovi „Ty budeš šéf a pracuj“, a je niečo iné mu celú činnosť správne odovzdať.

Zo začiatku majiteľ delegoval ústne, potom aj písomne, ale stále to nebolo ono. Tak sme sa na to pozreli cez náš vzorec a zistili sme, že sme v podstate sme menili len to ROBIŤ a výsledok nebol taký, aký sme ho chceli MAŤ. Servis stále nešiel tak, ako sme chceli, stále tam bolo treba ísť a zasahovať, aby sa stíhali veci dokončovať načas a aby tam ľudia robili to, čo mali. Hovorili sme si, nami vybraný šéf je schopný človek, tak prečo nerobí to, čo má, prečo to nerobí tak, ako má? Hlavne v nie celkom štandardných situáciách mal tendenciu ich neriešiť alebo riešiť iba tak, že to neviedlo k želanému výsledku.

Tak sme do toho zapojili prvú premennú vzorca, BYŤ (vedomosti najskôr majiteľove a potom aj šéfa servisu) a majiteľ si naštudoval túto problematiku podrobne naštudoval. Učil sa, ako delegovať a odovzdať prácu, aké sú fázy odovzdávania, ako post správne spísať, ako ľudí zaškoliť a ako im ho odovzdať. A pustili sme sa do toho znovu, teraz už s inými vstupnými informáciami.

„Je až neuveriteľné, ako písomné odovzdanie funkcie a písomne vydané príkazy, zásady oddelenia a pracovné postupy dokážu vniesť jasnejší pohľad pracovníkov do danej oblasti. Ľudia teraz pracujú s úplne iným nasadením a máme tak oveľa lepšie výsledky ako pred kurzom. Viac práci rozumejú, presne vedia, čo majú robiť a ak náhodou nie, vedia, kde majú riešenie hľadať a nebehajú hneď za šéfom alebo za majiteľom. To všetko platí nielen na servise, ale aj na predajni: nový predajca má k dispozícii manuál na obsluhu evidenčného softvéru, zásady rozmiestnenia tovaru na predajni a prichádza mi oveľa, oveľa menej problémov z týchto oblastí.“ To boli slová majiteľa, ktorý zmenil svoje vedomosti o spôsobe a forme delegovania, a výsledky, aké požadoval, sa dostavili.

Prečo to tak je? Dajme si ešte príklad so súkromia, napríklad pečenie chleba v domácej pekárničke. Naša domáca pekáreň si činnosti, ktoré potrebuje, spraví sama: cesto aj vymiesi, aj nechá vykysnúť a aj upečie. Má na to program, vie, čo má ROBIŤ a vždy má nejaký výsledok.

Priznám sa, že zo začiatku ten výsledok nebol taký, ako by sme chceli. Avšak zmeniť ROBENIE chleba sme v pekárni nemohli, lebo činnosti, ktoré pekáreň vykonáva, sú naprogramované. Ak sme ale chceli pekný a chutný chlebík, museli sme niečo zmeniť, no a keď sme nemohli zmeniť program, museli sme zmeniť ešte to pred tým: rozhodnúť sa, čo do nej dáme, v akom množstve – uistiť sa o tom, aké majú jednotlivé prísady BYŤ. Vo vzorci BYŤ-ROBIŤ-MAŤ sme najskôr museli zmeniť to prvé, čiže seba. Mohli sme nadávať na pekáreň, ísť ju reklamovať za to, že nevedela piecť chlieb, ale v skutočnosti sme museli hľadať, čo a v akej kvalite a v akom množstve do musíme dať, aby mohla spraviť svoju naprogramovanú prácu a mať skvelý výsledok.

Ak teda nie ste spokojný s tým, aký máte výsledok, musíte začať tým, že si presne zadefinujete, aký ho v skutočnosti chcete MAŤ. Potom musíte zistiť, čo a ako máte robiť. Často krát na činnosti ako takej netreba meniť zásadné veci: ak máte napísať smernicu, nemusíte sa preto učiť strojopis alebo ísť na špeciálny kurz Wordu, či naučiť sa programovať. Zmenu treba väčšinou urobiť v množstve už známej práce, ale hlavne musíte zmeniť vstupné informácie, to, aký musíte BYŤ. Musíte presne vedieť, čo musíte vedieť o smernici, o svojom chlebíku, o predaji, o podriadenom a podobne. Až potom budete schopný ROBIŤ činnosti vedúce k želanému výsledku.

Každý musíme začať od seba. Ak nezmeníme svoje vstupné údaje, budeme veci robiť stále rovnako a vždy dosiahneme tie isté výsledky. Ak chcem mať dobrý, voňavý, chrumkavý chlebík (v programe sa dá nastaviť, ako veľmi ho chcem upečený a potom pekáreň dlhšie pečie), musím do nej vložiť presné množstvá konkrétnych prísad. Ak to zmením zmení sa aj výsledok.

Ak viete, že máte písať smernice a klobúky, že máte vyberať, prijímať a školiť ľudí, často to nerobíme len preto, že sme to už párkrát začali a nedopadlo to dobre. Neskôr sme síce zmenili spôsob práce, ale opäť to nepomohlo. Ak má firma povedzme päť zamestnancov, alebo aj päťdesiat, tak ich má preto, lebo ich niekto vybral, prijal a zaškolil. Tu nie je potrebné nejak zásadne meniť činnosť samotného výberu: vždy to ide pomocou nejakého inzerátu, po ktorom nasleduje pohovor, samotný výber a zaškolenie. To sú činnosti, ktoré musíte spraviť. Viete, že nemusíte zmeniť činnosť tak, aby ste chodili s megafónom po námestí a hulákať, že hľadáte zamestnancov, alebo vypustiť balón s obrovským transparentom. Možno aj to by boli schopné spôsoby, ale ROBIŤ takto veľmi meniť netreba. Hlavne však musíte zmeniť svoje vstupné údaje, svoje BYTie, vaše vedomosti o tom, ako správne podať inzerát, ako správne viesť pohovor a ako nastaviť filter, aby vám prišli ľudia, akých chcete. Keď budete mať dobré a dostatočné vstupné informácie, budete veci automaticky ROBIŤ inak a mať taký výsledok, aký chcete MAŤ.

Kde získať nové vedomosti a nové vstupné informácie? Ak ste neboli na Seminari o produktivite, určite tam choďte. Posaďte sa tam, píšte si poznámky a použite v praxi to, čo vám dáva zmysel.

Autor článku: Roman Baláž

Designed by Freepik

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ing. Tomáš Starinec, 31.5.2018 14:40
Dobre