ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Akú hodnotu má pre vás druhý človek?

2019-10-08 09:34:25 | kategória Vedenie firmy
 Akú hodnotu má pre vás druhý človek?

Žijeme v dobe, keď sa v očiach mnohých manažérov úloha zákazníka scvrkla iba na jeho „povinnosť“ míňať peniaze a nakupovať u nás služby a tovar. Na podriadeného sa dívajú tak, že má hlavne povinnosť prísť presne do práce, slepo dodržiavať pracovné postupy, neodvrávať, poslúchať vedúceho a hlavne zarábať eurá pre svoju firmu. Systém a poriadok vo firme samozrejme musí byť, ale vnímať človeka iba takto je veľkou chybou.

Na svete existujú firmy, organizácie či niekedy celé štáty, kde sa dívajú na človeka iba ako na číslo na zozname. Vnímajú ho iba ako nejakú štatistiku pre marketingové účely. Sú aj takí manažéri, ktorí sa dívajú na človeka len ako na svoj nástroj, len ako na hovoriacu vec. Ba sú aj krajiny, kde človek, jeden ľudský život, má pre manažéra menšiu hodnotu ako hrsť kukurice.

Ale nebolo to vždy tak. V období renesancie a humanizmu bol človek postavený na omnoho vyššiu úroveň ako dnes. Poznáte obraz človeka s vystretými rukami a nohami od Leonarda da Vinci? Znázornil to geniálne. Jeho obraz nie je len obyčajným anatomickým rozborom ľudského tela. Tento obraz je jeho predstavou o človeku ako o strede vesmíru. Lebo presne takto vnímali človeka pred pár storočiami.

Až oveľa neskôr sa prišlo s chorými a veľmi podivnými myšlienkami, že človek je iba nejaký vyšší typ rozprávajúceho zvieraťa, alebo dokonca s ideou, že človek je iba hmotná vec, niečo ako spoločnosťou naprogramovaný robot. Podľa tohto názoru je človek vec, ktorá sa nejakým zázrakom hýbe a je iba konštrukčnou chybou, že ešte stále potrebuje jesť a spať a niekedy sa nevysvetliteľne (a úplne nezodpovedne) pokazí, ochorie a zomrie. Manažér, ktorý si myslí, že medzi koňom, kuchynským robotom a človekom nie je veľký rozdiel, je na veľmi ťažkom omyle.

Takýto pohľad na človeka je ťažká devalvácia jeho hodnoty a strata predstavy o jeho skutočnej podstate. Lebo človek, to nie je zviera, nie je to predmet a už vôbec nie iba číslo. Ostatne, ak sa takto díva manažér na ľudí, rovnako vnímajú aj oni jeho. Ak nie ešte horšie.

Dobrý manažér si váži druhého človeka a má o ľuďoch vysokú mienku. Vie, že každý človek je veľmi hodnotný a je tým najcennejším, čo má vo firme. Vie, že človek je duchovná bytosť, ktorá dokáže správne uvažovať a na základe svojich úvah sa dokáže aj správne rozhodovať.

Jediný skutočný kapitál, ktorý môžete vy ako majiteľ použiť a investovať, je ochota vašich ľudí. V skutočnosti nevlastníte nič iné. Dokonca aj v spoločnostiach, kde sa k ľuďom správajú ako k otrokom a vynucujú si ochotu s bičom, je ochota tak či onak tým jediným, čo vytvorí nejaký výsledok. Kým máte ochotu ľudí, budete mať aj expanziu, výsledky a dokončenú prácu. Ak ju stratíte, stratíte všetko.

Tak, ako je základom rodiny dobrý človek, tak je základom firmy schopný jednotlivec. Rodina nemôže existovať, ak jej členmi nie sú dobrí ľudia. A ani firma nemôže existovať, ak ju netvoria dobrí jednotlivci. Základ akejkoľvek skupiny nie je nedôležitá masa beztvarej, neidentifikovateľnej sivej hmoty, ale je to jednotlivec, je to živý človek. To ste vy, to som ja, to je on alebo ona.

Človek je stredom vesmíru. Človek je duchovná bytosť. Čokoľvek robíte, vnímajte seba ako stred vesmíru. Vy ste to najkrajšie a najlepšie, čo tu je. Čokoľvek, čo sa tu deje, začína vami, uskutočňuje sa s vami a končí to s vami. A takto vnímajte v celej ich kráse aj druhých ľudí.

Tak, ako sa vy dívate na iných ľudí, tak oni vnímajú vás.

Áno, niekedy z nevedomosti urobia chyby. Niekedy im treba pomôcť. Niekedy od nich treba žiadať nápravu. Ale stále sú to tie najdokonalejšie a najkrajšie bytosti, ktoré tu s vami žijú a pracujú.

Ukážte im, že to tak cítite. Povedzte im, že si to myslíte. A uvidíte, akých skvelých ľudí máte okolo seba.

Autor článku: Ladislav Pavlík

Freepik

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,