ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Ako povedať nepríjemnú pravdu?

2018-10-08 13:32:46 | kategória Vedenie firmy
 Ako povedať nepríjemnú pravdu?

Chybujúcemu by sme mohli priamo povedať, že to a to urobil zle. Tak to aj robí väčšina ľudí, ale je tu jeden závažný problém. Nie je jedno, ako to povieme. Človek je bytosť, ktorá nie je bezduchým strojom. Je to duchovná bytosť, ktorá má svoje úvahy a rozhodnutia, emócie a reakcie. Má svoju myseľ, do ktorej si ukladá záznamy prežitých udalostí, na základe ktorých sa neskôr rozhoduje.

Pozrime sa na firemný život. Všetky negatívne veci uložené v mysli majú tendenciu znižovať chuť do práce a produkciu. Len si spomeňte na takú poradu, kde bolo poriadne „dusno“. Chcelo sa vám po nej s nadšením pracovať? Negatívna informácia znechucuje nielen toho, kto ju počúva, ale aj toho, kto ju rozpráva. Znižuje emóciu a chuť „do boja“. Klesá viera v etiku a v účel spoločnosti. „Veď prečo by som bojoval za firmu, ktorá je až taká hrozná!“ Aj náhodný svedok rozhovoru plného negatívnych informácií sa môže stať obeťou týchto zlých správ. Presne takto škodí bulvár. Ľudia, čo každý deň čítajú v novinách negatívne správy a klebety, upadajú na chuti do života. Aj keď vám títo ľudia odprisahajú, že nie sú ovplyvnení zlými informáciami, že vedia oddeliť fakty od výmyslov, nie je to pravda. To zlo už je v mysli a myseľ začína kalkulovať aj s možnosťou, že vypočuté informácie môžu byť pravdivé. Ostatne, práve to je jeden z dôvodov, prečo sa pri štúdiu nezlepšujú ľudia, ktorí sú v styku s niekým, kto im každé ich zlepšenie znehodnotí. Ten niekto im dáva do mysle zničujúcu úvahu, že to nepôjde, že je to hlúposť, že to nedokáže použiť a podobne. A potom to ani nejde.

Riadiť a pracovať vo firme, ktorá je plná negatívnych správ a klebiet si vyžaduje priam gigantické úsilie a tá energia potom chýba pri tvorbe jej budúcnosti. Osobitnou kapitolou je šírenie negatívnych informácii s vedomou snahou ublížiť druhému človeku. Hovorí sa, že lož obehne pol mesta, kým si pravda obuje topánky. Klebeta sa šíri ako blesk, ľudia skôr uveria zlému ako dobrému a často trvá dlhé roky, kým sa škoda nenapraví. Treba povedať, že je úplne jedno, či niekto hovorí negatívnu informáciu, ktorá sa zakladá na pravde (Fero skutočne zabudol objednať tovar) alebo si ju vymyslel. Vždy musíte rátať s tým, že to na pracovisku zníži chuť do práce.

Ako s tým bojovať? Vyberme si obeť útokov a nazvime ju Fero. Najprv sa pozrime na to, komu zlú správu šíriteľ negativizmu hovorí. Je jedno, či človek šíriaci negatívne správy má pravdu alebo nie, ešte nikdy sa problém nevyriešil tým, že bol komunikovaný na nesprávnom mieste. Ak skladník Fero zabudol objednať tovar, tak o tom netreba rozprávať personalistovi, marketingárovi či vrátnikovi, ale priamo Ferovi, prípadne jeho vedúcemu. Ak niekto komunikuje o probléme človeku, ktorý s ním nemá nič spoločné, ktorý nemôže ho vyriešiť a nemá to v náplni práce, je to chyba.

Na druhom mieste sa pozrime na to, ako to človek komunikuje. Ak by o Ferovej chybe, skutočnej či vymyslenej hovoril zlý človek, tak to vždy spraví tak, aby poškodil ohováranú obeť. Hlavnou zbraňou, ktorú používa, je znehodnotenie. Čo to je? Vyjadruje sa tak, že znižuje hodnotu a vážnosť druhého človeka, poškodzuje svojimi výrokmi majetok, dôveryhodnosť či povesť toho Fera. Môže to urobiť jednoducho a priamo výrokmi typu Fero je zlý, Fero je neschopný, Fero nikdy nič poriadne nespraví, Fero je hlúpy alebo Fero kradne.

Tí prefíkanejší darebáci to robia nepriamo. Napríklad by to mohli byť vety typu „Všimol si si, že Fero robí menej ako Jožo? Fero opäť skončil medzi poslednými v súťaži! Fero sa jediný z firmy nevzdeláva!“ Alebo Ferovi tak položí otázku, že ten Fero z toho vždy vyjde ako neschopný hlupák. Napríklad (s hraným údivom a záujmom): „Ty nehovoríš po anglicky? Ty si už zase meškal? To má tvoje auto skutočne už osem rokov? Vy ešte stále bývate v bytovke? Toho roku ste opäť neboli pri mori, však?“

A tí najviac zákerní očierňujú a znehodnocujú okolie Fera. Dozviete sa, že Ferov syn chodí „iba“ na učňovku lebo nemá na gymnázium, že jeho manželka je veľmi tučná a jeho brat bol údajne vo väzení. A veľmi radi hovoria o Ferovi vtedy, ak tam on nie je.

Veľmi nebezpečnými ľuďmi sú tí, ktorí vám povedia, že oni nekritizujú, ale hovoria fakty. Vraj chcú veci iba zlepšiť. Ale keď sa dobre pozriete na to, čo hovoria, zistíte, že hovoria výhradne negatívne veci. Nevidia jediného pozitíva. Niet jedinej úprimnej pochvaly. Závidia. Komunikujú iba problémy, iba neúspechy, iba to, ako je niečo pokazené.

Platí dôležitá zásada: za každou kritikou človeka je jeho vlastná neetika. Ľudia, ktorí sú extrémne kritickí, stále útočia a vždy im niečo vadí, vykonali veľmi závažné neetické činy, ktoré utajujú pred verejnosťou. Kto sám nemá cti, nectí ani druhého. Preto nie je dobré mať ich vo firme vedľa seba. Ignorovať túto zásadu je pre vás veľmi nebezpečné. Zväčša sú to nevýkonní ľudia. Naši starí rodičia vravievali, že krava, ktorá najviac bučí, dáva najmenej mlieka.

Nikto nie je úplne bez chyby a tu a tam človeku uletí nejaké to slovo. Niečo vieme prežiť, vyspíme sa na to a ráno ideme ďalej. Ale všetko má svoje hranice, hlavne ak sa ohováranie opakuje. Preto ak by ste v budúcnosti boli svedkom toho, že niekto vnáša zlo tým, že niečo alebo niekoho znehodnocuje, sťažuje sa, kritizuje, ironizuje, nadáva, odsudzuje či naznačuje, akýmkoľvek spôsobom, že niekto druhý je zlý a nesprávny, alebo sa niekto zvláštne pýta (otázkou, ktorá je presne spočítaná na efekt, sa dá vytvoriť veľké zlo), alebo čokoľvek tomu podobné, čo poškodzuje povesť, porozumenie či produkciu, tak dotyčného hneď zastavte a s afinitou a bez hnevu mu povedzte, aby tieto problémy, ak ich chce naozaj riešiť, komunikoval na správne miesta. Najlepšie písomne. A keď to riešiť nechce, nech to nešíri a je ticho. Už len to, že ľudia pochopia, že si neželáme ohováranie, nám pomôže.

Ak chce niekto niečo napraviť, tak sa treba naučiť hovoriť fakty bez zbytočného hodnotenia či urážok. Povedzte „Toto kladivo má byť na poličke a nie na stole“ a nehovorte „Stále tu máš neporiadok o nič sa nestaráš“. Povedzte „Máš predať 40 chladničiek a predal si 20“ a nie to, že „Ty si slabý predajca“. Neurážajte a neponižujte ľudí: povedzte im fakty, povedzte, čo od nich chcete aj to, ako to majú dosiahnuť. Vytrvajte a zjednáte nápravu bez zbytočných negatívnych emócií.

Firma má mať veľké ciele. Čomu venujeme pozornosť, to budeme mať. Odporúčam vám dať pozornosť do tvorenia budúcnosti a nie plytvať energiou na riešenie úplne zbytočných problémov.

Autor článku: Ladislav Pavlík

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,